19. sep
 
Møte med statteetaten skaper vrede

Publisert: 16.apr.2018 15:54
Oppdatert: 16.apr.2018 16:05

Fredag den 13. april i år måtte jeg oppsøke skatteetaten i dens nye borg i Hamar grunnet et praktisk problem. Sak av ikke skattemessig art, men tidligere meddelt tilleggsopplysning som følge av uskiftet bo. Jeg lyktes ikke å få lagt dokumentet inn i skattemeldingen, min datakommunikasjon var ikke sikker nok ifølge etaten.

Jeg hev meg på telefonen for å søke råd, men der var ventetiden 67 minutter.

Løsningen måtte bli å skrive ut dokumentet og levere det personlig til skatteetaten, på nevnte ventetid kunne jeg spasere til og fra sentrum og enda rekke et kafebesøk. Tok med passet som sikker dokumentasjon.

Møtet med skrankepersonalet var en merkelig opplevelse. Hver gang jeg prøvde å si noe svarte de «Timebestilling», de var fullstendig avvisende. Jeg følte meg som en tosk i møte med en robot.

Det var ei dame utenfor skranken som hjalp noen utlendinger, jeg tenkte, hun snakker jo. Omsider lyktes det å komme i normal kontakt med dama, hun kunne til og med ta imot og videresende dokumentet, jeg fikk til og med kvittering.

Det var en viss psykisk påkjenning ved å møte et tjenesteytende organ på nevnte måte, jeg var på tur til å bli vred. Skatteetaten anbefales å kurse frontpersonalet i kundebehandling, la kunden fremføre sitt ærend før krav om timeavtale framsettes, det kan til og med øke effektiviteten.

Skattebetaler i 65 år

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke