15. sep
 
Nürbergring raskest?

Publisert: 17.apr.2017 18:39
Oppdatert: 17.apr.2017 20:27

Jeg viser til Bo Johansens innlegg 7. april, der han trekker i tvil journalistens artikkel om at Christian Krognes fra Ridabu har kjørt den raskeste runden rundt VLN sløyfa på Nürburgring. Egentlig litt spesielt at han uten å ha kontroll på fakta, skriver et så kritisk innlegg i avisen.

Den såkalte Nordsløyfa (også kalt det grønne helvete) har blitt stedet der alle som tar mål av seg til å lage en rask bil vil vise hvor rask bilen er ved å sette rekorder. De kjører da den 20,832 km lange Nordsløyfa uten å være innom den moderne Grand Prix banen som ble ferdigstilt til Formel1 i 1984.

Siste gang det ble arrangert billøp som kun benyttet Nordsløyfa var i 1983. Da satte Stefan Bullof banerekord i en Porsche 965 på 6:11,13 som er en gjennomsnittsfart på over 200 km/t. Men dette var også en fullrigget løpsbil (som Krognes’ BMW M6) og den kan ikke sammenliknes med serieproduserte gatebiler, selv ikke de mest ekstreme.

Når Bo Johansen sier at rekorden innehas av en Radical SR8LM som i 2009 kjørte Nordsløyfa på 6:48,00 så stemmer det at i sammenlikning med andre gatebiler så er dette den raskeste tiden på den 20,832 km lange nordsløyfa.

Når Krognes kjører VLN løp (det Tyske langdistansemesterskapet), så kjører han en kort versjon av Grand Prix banen i tillegg til Nordsløyfa. Dermed blir banen 24,358 km lang (mot nordsløyfas 20,832 km). Dette betyr altså at i sammenlikning med Radical bilen kjører Krognes drøye 3,5 kilometer lenger på sin runde.

Den raskeste runden Krognes har kjørt på den korte delen av GP banen er 1:23,40. Om vi trekker det fra 7:57,375 så får vi en rundetid på Nordsløyfa på ca 6:24,00 (egentlig litt raskere siden snittfarten på GP banen kun er 154 km/t mot over 185 km/t på hele runden). Det er betydelig raskere enn alle gatebiler som har satt tider på Nordsløyfa. Og det er ikke rart, for gatebiler kan ikke sammenliknes med spesialbygde racingmaskiner. Alt er annerledes. Karosseriet ser tilnærmet likt ut, men det er det eneste.

Det interessante er jo at GT3 er en av verdens største racingklasser, og at å kjøre løp på Nürburgring GP bane og Nordsløyfa regnes som den store manndomsprøven. På denne banen forbereder en rekke av verdens beste GT3 førere seg på det store 24 timers løpet i mai. Dette løpet mønstrer tidligere formel 1 førere, vinnere av GT masters, Vinnere av Blancpain, Lemans og en rekke andre GT3 mesterskap, og på denne banen har en norsk ung mann kjørt den raskeste runden i en GT3 bil. Han er beviselig den eneste føreren som har rattet en GT3 bil rundt VLN sløyfa (Norssløyfa og den korte delen av GP banen) i over 185 km/t i gjennomsnittsfart.

Så ja, dette er en liten sensasjon i Norsk og Internasjonal motorsport! La oss heller unne og beundre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke