Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Nå er det opp til JBV og Fylkesmannen

Publisert: 19.des.2016 14:50
Oppdatert: 19.des.2016 18:45

Det første forhandlingsmøtet er over, og valg av trasé er fremdeles ikke avklart. Men dersom HAs journalist siterer Riksantikvar Jørn Holme riktig, så ble det gitt et viktig signal. Han er sitert slik: «Vi mener at høyden på kulverten må ned, og at utbyggingen på utfylt område må droppes fullt og helt dersom man skal gå videre på vest. Å bygge en ny, moderne bydel mellom den historiske byen og ut mot Mjøsa er fullstendig uakseptabelt. Jernbaneverket har lagt ned innsigelse til alt som koster ekstra i forbindelse med kulverten. Og det er synd.» Han sier videre at Øst er billigst og det beste for kulturminnene. At det ikke må bygges en ny bydel mot Mjøsa, er vi helt enige i, at Øst er billigst, kan nok også være riktig, og det å sikre kulturminnene mot Mjøsa må skje langs hele strandsonen, også i øst.

LES artikkelen med sitat fra riksantikvaren her.

Det viktige signalet ligger etter vår mening i at Holme er kritisk til at ikke JBV vil forsøke å skaffe midler til en kulvert som kan trekkes lenger østover og senke sporene slik at byens kontakt med Mjøsa blir ivaretatt. Ordene «på utfylt område» kan tolkes som om Riksantikvaren åpner opp for utfylling av Hamarbukta. Men han krever at det ikke skal være blokker der, og da kan nok dette bli mindre interessant for JBV.

Det går ikke fram av reportasjen i HA om Fylkesmannen kan godta at sporet blir lagt på østsiden av det nåværende sporet over Åkersvika, men det er nå opp til Fylkesmannen å bidra til et kompromiss ved å godta at traseen kan legges på østsiden av sporet.

På HAs spørsmål til planleggingssjef Lars Eide om å kommentere Riksantikvarens forslag om å senke kulverten, svarer han ikke nei, men: «Det vil jeg ikke kommentere noe på nå.» Dette kan bety at JBV har gått i tenkeboksen. Nå er det opp til JBV å vise at de også ønsker et kompromiss, de må sørge for de ekstra midlene som skal til for at det kan bli en bedre kulverttrasé. Det vil gi en løsning som verner strandsonen, sikrer en sentral plassering av jernbanestasjonen og som kan vise seg å være et forslag politikere og innbyggere kan samles om.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke