Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
20. sep
Jernbane: Foreslått trase på Jessnes.
Illustrasjon: Jernbaneverket
 
Nå gjelder det, Hamar, Jessnes og Ringsaker
Etter å ha vært på info-møte i Hamar om jernbanetrasévalgene som vurderes, var det noe som slo meg.

Publisert: 02.des.2015 04:00
Oppdatert: 02.des.2015 11:16

Noe som ble nevnt fra salen og panelet, at en stor del av tilhørerne både hadde fått grått hår og noen hadde sågar begynt å miste det. De med kraftigere hårmanke manglet.

De fleste av oss som var der minnes tiden da jernbanen til Oslo gikk til to separate stasjoner og passasjerene vandret fra øst til vest eller motsatt veg. Men godstogene rullet gjennom byen nedenfor rådhuset med en konduktør foran. Det var på mange måter en fin tid, men det er vel ingen i dag som mener eller ønsker seg tilbake til den løsningen. Etter mye motstand kom dagens løsning med sentralbanestasjon.

Da det ble foreslått at Gardermobanen skulle gå til Lillestrøm ble det også diskusjon. Det måtte da holde at den gikk fra Oslo til Gardermoen. Begge var fremtidsrettede løsninger som vi i dag er glade for.

Les også: Dobbelt ille for Jessnes

Jernbaneverket har tre korridorer som utredes gjennom Hamar, alle alternativene blir utredet og vurdert av dyktige fagfolk. Disse tre korridorene bør og må sees i forhold til traseen forbi Jessnes.

Snart er utbyggingen langs Mjøsa slutt, et flott anlegg, men samtidig en solid forsvarsmur eller skal vi si forsvarstrasé mot Mjøsa. Spørsmålet blir da om vi skal fortsette å bygge samme forsvarsmur mellom Hamar by og Mjøsa og videre forbi Jessnes som er Ringsakers indrefilet, eller vi skal tenke nytt?

Dagens trase korridor 1 ligger der. Om den blir valgt vil den framtidige trase, bli vesentlig forskjellig fra dagens trase både når det gjelder bredde, høyde over bakke og med sin tunellinngang. Det mest ruvende vil bli kulverten som må bygges om forslaget om at banen skal føres ned i Mjøsa velges.

Gjennomføres valg av korridor 1 vil traseen forbi Jessnes og til Brumunddal være ganske låst. For mange av Hamars befolkning er dagens trase også en følelsesmessig trase med jernbanestasjonen, parken og togene, det må respekteres. Nye tog og nye reisende vil stille andre krav til både traseer og stasjon.

En av korridorene er korridor 2, den Midtre. Denne er tenkt gjennom Furuberget med dagtrase videre. Men hvorfor skal det være en dagtrase? Jessnes er et vakkert område. Hva om Ringsaker og Hamars politikere tenker videre og ser på en mulig løsning med sammenhengende tunell fra Hamar til Brumunddal der tunellen vil komme ut i Kommersvika eller Rørvika? Da kan også omformerstasjonen bygges under bakken. De politiske partiene må da arbeide for at jernbanen blir fremført til Brumunddal i 2024 og ikke bare til Hamar.

Så tilbake til Oslo og minner. Jeg tror at om vi velger den nye traseen ut fra midtalternativet med ny stasjon og ny trase vil fremtidens togreisende se på det som en fornuftig avgjørelse, slik vi i dag er glade for at vi slipper å dra koffertene fra Vestbanen til Østbanen, eller vente på at godstoget skal krysse nedenfor rådhuset. Men mest av alt kan framtidige Hamar- og Ringsaker-beboere glede seg over en åpen og fin tilgang til Mjøsa noen hundre år framover, lenge etter at vi er glemt.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke