buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
VEKST: Jordvernet har vært bra for Hamar, det har ført til at byen er tettere og mer urban enn de fleste på tilsvarende størrelse, skriver Einar Busterud. FOTO: Trond Lillebo
Original bildetekst:
 
Nå planlegger vi fremtidens Hamar
Hvordan skal framtidens Hamar se ut? Hva skal vi gjøre for at innbyggere og besøkende skal like seg enda bedre i kommunen?

Publisert: 13.nov.2017 09:55
Oppdatert: 13.nov.2017 09:59

Kommuneplanen trekker opp hovedprioriteringene for Hamar det nærmeste tiåret. Den er grunnmuren alle andre planer skal hvile på, fra vann og avløp til barnehager.

Medvirkning fra innbyggerne er bærebjelken i arbeidet med Hamars utvikling. Derfor arrangerer vi folkemøtene på Gregers på syvende året, og derfor ønsker vi nå synspunkter og tilbakemeldinger fra innbyggere, næringsliv og frivillige organisasjoner.

Hamar er Innlandets urbane hjerte. Innenfor en kjøreavstand på 15 kilometer bor det 60.000 innbyggere, den største befolkningskonsentrasjonen mellom Gardermoen og Trondheim.

Hamar og det nære omlandet har den størst befolkningsøkningen, og Hamar er Innlandets desiderte handels- og opplevelsessentrum.

Urasjonelle kommunegrenser er en ekstra utfordring for kommunen, det er tre kommunestyrer som i realiteten bestemmer hvordan Hamar by skal utvikle seg.

Hamar er gjør det best på de fleste statistikker av innlandskommunene. Hamar skårer også høyt i omdømmeundersøkelser, omgivelsene har et veldig godt inntrykk av Hamar.

Det samme har innbyggerne. Det gir et svært positivt utgangspunkt for hva vi skal gjøre framover. Det handler ikke om å snu en utvikling, det handler om å forsterke den ved praktisk handling.

Hamar konkurrerer ikke med nabokommunene. Konkurransen om nye innbyggere står mellom Hamar-regionen og byregioner i Østfold, Vestfold og rundt Oslo.

For å få folk til å flytte til vårt område må Hamar tilby noe annet og bedre enn det de finner andre steder.

Vi ønsker at Hamar skal oppleves som inviterende, inkluderende og inspirerende, og det gjør vi mange grep for å få til.

Forventningene til Hamar er mange. Folk forventer at vi skal ha grønn strandsone og båthavner, naturreservat, campingplass og dobbeltspor jernbane.

Vi skal være vekstmotoren uten å forbruke areal. Og vi skal ha flyplass, pluss, pluss. Alt dette går ikke i hop.

Jordvernet har vært bra for Hamar, det har ført til at byen er tettere og mer urban enn de fleste på tilsvarende størrelse. Hamar bygget ned desidert minst dyrket areal og samtidig hatt stor folkevekst.

I perioden 2005–2015 bygget Ringsaker ned 3.685 dekar, Stange 1152, Løten 952 og Hamar 452. (Tallene inkluderer også areal til veger, gang/sykkel osv.)

I den samme perioden økte folketallet i Hamar med 2.408, eller i overkant fem personer pr. nedbygd dekar dyrket mark.

Det er ti ganger så mange som i Ringsaker og fire ganger så mange som Stange målt pr. dekar.

Hamar har som mål å være av de ti mest attraktive byene i landet.

En by er ikke attraktiv hvis sentrum ikke er det. Det forutsetter at vi styrker byen som både nærings-, utdanning- og administrasjonssenter.

Det forutsetter at vi bygger flere boliger i sentrum. Det forutsetter også at vi fortsetter jobben med å investere i urbane kvaliteter, og særlig i sentrum. Det har aldri vært flere som bor i eller bruker Hamar sentrum.

Hamar har etter CC Stadion åpnet igjen blitt den største handelsbyen i Innlandet. CC Stadion er en ekstra utfordring for sentrumshandelen, men senteret har snudd en langvarig handelsnedgang i Hamar til en kraftig økning.

Handelsbyen Hamar lever i beste velgående, utfordringen er å få samme utvikling i sentrumshandelen. Det har ingen «kvikk-fiks», men Hamar kommune skal gjøre sin del av den jobben.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat