buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Når bokstavene er viktige?

0
Publisert: 30.apr.2015 04:00
Oppdatert: 30.apr.2015 07:22

De fleste som engasjerer seg politisk, føler ofte på et brennende engasjement rundt enkelte saker. Saker som gjør deg skikkelig sinna. (Det er nok nettopp derfor man engasjerer seg politisk.) For meg er det nye KRLE-faget en slik sak.

Lørdag 21. februar dannet flere tusen mennesker en ring rundt synagogen i Oslo. «Fredens ring» ble den kalt, og den ble til etter initiativ fra muslimer. De ville vise at muslimer og jøder, og også alle som tilhører andre religioner, kan leve sammen i fred. Ringen sto for respekt og mangfold, og var ment å være et skritt i retning mot en mer tolerant fremtid.

Regjeringen går en helt annen vei ved å innføre KRLE – et fag hvor «om lag halvparten av undervisningen skal være kristendomsundervisning». Dette vil ikke bare skape splittelse mellom elever, men også ta fra dem verdifull kunnskap om en verden i stadig endring. For med mer tid til kristendom, vil det bli mindre tid til de resterende religionene.

I 1997 ble KRL (Kristendomskunnskap med religions – og livssynsorientering) innført. KRL – faget skapte uro i skolen og blant religionsminoriteter, og Norge fikk krass kritikk av både FNs menneskerettighetskomite og Den europeiske menneskerettighetsdomstolen. I 2008 ble faget endret til RLE. Religion, livssyn og etikk. I det nye faget ble alle religiøse tankeganger behandlet på et likestilt og informativt grunnlag. Forslaget som regjeringen, med KrF i ryggen, nå foreslår, ligner mistenkelig mye på det faget som ble felt av Den europeiske menneskerettighetsdomstolen.

Jeg har ingenting i mot religionsundervisning. Jeg har ingenting i mot kristendom i skolen. Tro er viktig del av mange menneskers liv, og tro påvirker samfunnet på flere måter. Det jeg er i mot, er favorisering av en religion i statens regi. Jeg er i mot signalet K-en sender; at en religion er viktigere og riktigere enn andre.

Verden blir litt mindre hver eneste dag, og lille Norge berikes hele tiden av ukjente og eksotiske impulser. Heldigvis! Vi lever i et stadig mer komplekst religiøst og kulturelt samfunn. Vi må lære oss hvordan vi skal møte dette. Vi må lære om og, ikke minst, av hverandre. Vi må akseptere og respektere mangfoldet. Og det må starte i skolen.

Vi trenger et fag som fremmer kritisk tenkning, som visker ut fordommer og tar opp etiske problemstilinger. Vi trenger et fag som viser de mange fordelene, og ulempene, et kulturelt og religiøst mangfold representerer. Vi trenger et fag som lærer oss å respektere og sette pris på hverandre. Vi må få bli kjent med alle religionene. Dette vil ikke bare være sunt og lærerikt for alle oss som er elever i den norske skolen, men også uvurderlig for en vellykket integrering.

La oss få lære at verden er så mye større enn Norge og vesten. La oss gjøre om RLE til mer enn et fag. La det være et symbol på en flerkulturell skole og en tolerant fremtid. Det tror i hvert fall jeg er lurt.

Skole- og arbeidsleder i AUF i Hedmark

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat