Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
Strandgata: Det mangler en undersøkelse av konsekvensene av en stenging av Strandgata.
 
Når klimapolitikk bare blir overskrifter
Når SV, Rødt og Ap foreslår å stenge Strandgata, så høres det for mange til forveksling ut som et forslag fra MDG, og vi er prinsipielt alltid for å gjøre byen bedre for gående og syklende.

Publisert: 30.aug.2019 14:11
Oppdatert: 01.sep.2019 15:25

Å stenge enkelt gater, eller innføre andre enkelt tiltak uten å se på helheten rundt trivsel, reduksjon av utslipp, fremkommelighet, handel og bruk av byen, risikerer vi igjen å få SUB optimale løsninger i byen vår som gir motsatte effekter av det vi ønsker å oppnå.

Det som mangler i et slikt valgkamputspill er en tanke om en helhetlig plan for mobilitet i Hamar sentrum og en undersøkelse av konsekvensene av en stenging. Hamar MDG ønsker å få en helhetlig mobilitetsplan for Hamar kommune, som har som mål å sette de mye trafikantene først, hele året, reduserer klimagassutslippene, tilrettelegger for hyggelig handel i sentrum og ivaretar behovet for fremkommelighet for de med bevegelses utfordringer.

Etter vår mening bør Strandgata ikke stenges for kollektivtrafikken, det må klargjøres tidsrom hvor den er åpen for varelevering og det må settes av tilstrekkelig med parkering for bilister med kommunalt HC-bevis. Resten av p-plassene kan frigjøres til langt mer effektiv sykkelparkering, og byen vil neppe lide under at ca 25 av sentrums 5.400 parkeringsplasser forsvinner.

Sterkere prioritering av kollektivtrafikken med bussbom vil gjerne få vurdert nærmere, og dette må vurderes også utenfor sentrumssonen på strekninger utenom hovedveiene der beboere i dag er utsatt for stor gjennomgangstrafikk. Eksempler på dette er deler av Solvangvegen, Furubergvegen, Knut Alvsons gate og Disenvegen.

Viktigere enn dette vil det likevel være at det gjennomføres et skikkelig, helhetlig og grundig planarbeid for mobilitet i Hamar, med konkrete tiltak for å nå nullvekstmålet i personbiltrafikken. MDG har spilt inn til klima- og miljøplanen at kommunen i samarbeid med Statens Vegvesen må lage et felles grunnlag som sikrer at man arbeider mot samme mål og ikke motarbeider hverandre, gjerne gjennom en byutredning.

Enkeltstående tiltak som dette forslaget kan lett ende opp med mye oppmerksomhet, men sørgelig liten langsiktig effekt og i verste fall skape en motstand mot andre tiltak for å gjøre byen bedre for alle. Uten sammenheng blir også de positive effektene mindre.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke