hacklink
buy instagram followers
19. sep
 
Når nyheter gir engstelse

Publisert: 04.des.2016 16:50
Oppdatert: 04.des.2016 17:25

Artikkel av Steinar Larssen 29. november. Det er et interessant tema og jeg blir fristet til å utvide emnet til også å omfatte «imaginær frykt», som media er behjelpelige med å få vanlige folk til å føle. Dette har jeg forsøkt å ta opp tidligere uten å lykkes.

Kjøpepresset sørger reklamebransjen for, de arbeider for næringslivet. Begge temaene kan skape frykt både blant leserne og forbrukerne. Imaginær frykt.

Våpenindustrien trenger et marked som føler et behov for å sikre sin trygghet mot en potensiell fiende. Da er det et bra middel for å fremskaffe engstelse og frykt, som i neste omgang gjør det enklere å få godkjennelse til innkjøp av dyrt krigsmateriell.

«Nyheter», som ofte kan være oppdiktet, er et effektivt middel for å kjøpe dyrt krigsmateriell på bekostning av investering i produktive driftsmidler til folks beste.

Kjøpepress – engstelse.

Når reklame prøver å overbevise om behovet for denne varen, er det mange som biter på. Mange drar kredittkortet i fristelse uten å tenke, trenger vi dette og har vi økonomi til det?

Så kommer anger og siden frykten for kreditor.

Nyhetene er mange ganger medskyldig i leserens engstelse, langt utover overnevnte og Larssens poenger. Er alle nyhetene nødvendige og er de til å stole på?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke