Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
AVKLARING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, her i samtale med ordfører Einar Busterud, slo fast at Vet-alternativet med bru er uaktuelt.
 
Nærmere et Øst-vedtak
UAKTUELT: På fredag kom regjeringen med en viktig avklaring. De lytter til lokaldemokratiet og slår fast at det er uaktuelt å utrede det vestlige trasealternativet med bru.

Publisert: 02.jul.2018 13:08
Oppdatert: 11.jul.2018 15:59

Knut Fangberget - Varaordfører (H), Hamar

Kristian Tonning Riise - Stortingsrepresentant for Hedmark Høyre

Vest med bru er altså skrinlagt en gang for alle. Dermed står vi igjen med Øst og Vest med kulvert som alternativer.

Dette bør være en gledens nyhet for alle som lenge har ivret for jernbanefri strandsone. Det er også et viktig signal om at det til syvende og sist er lokaldemokratiet som skal bestemme byutviklingen. Hamars befolkning har sagt tydelig ifra. De ønsker ikke en enda større barriere mot Mjøsa enn det jernbanen allerede utgjør i dag. Tvert imot. Et klart flertall både i kommunestyret og i meningsmålinger sier at de vil rette opp den historiske feilen som ble gjort for mer enn 120 år siden, da jernbanen ble langt langs strandsona, og fjerne denne barrieren helt.

At nettopp tilknytningen til Mjøsa nå legges så stor vekt på, også fra regjeringens side, betyr at det eneste reelle Vest-alternativet må være et med betydelig senket kulvert. Vi stiller spørsmålstegn ved hvorvidt det i det hele tatt er mulig uten at kostnadene skyter i været. Det mistenker vi at Bane Nor gjør også. Det er mye som tyder på at Vest med bru egentlig har vært Bane Nors plan hele veien, når senket kulvert ville vise seg å være både teknisk krevende og dyrt. Nå er den planen lagt død.

Vi er derfor mer håpefulle for Øst-alternativet enn noen gang. Det er flere grunner til det:

Vest med senket kulvert på dagens traséhøyde vil, som nevnt, antakelig bli både svært dyrt og svært krevende å gjennomføre.

Anleggsfasen i Vest-alternativet vil bli et mareritt for både Hamar-befolkningens rekreasjonsmuligheter og for næringsdrivende langs Strandgata i flere år.

Når tomtesalg i dagens jernbaneområde regnes inn i Øst-alternativet, kan det vanskelig bety noe annet enn at Øst blir vesentlig billigere.

Vi er ikke i mål ennå, men vi tør nå å håpe på at denne saken kan bli stående igjen som et eksempel på hvordan vi skal drive by- og tettstedsutvikling i fremtiden. Det har i altfor lang tid vært slik at Jernbanens fremkomst har trumfet alle andre behov. I kampen mot jernbanebyråkratene har lokalpolitikerne blitt for små.

Vi er begge av den prinsipielle oppfatningen at det er lokalpolitiske beslutninger som skal bestemme byutviklingen, også ved store infrastrukturprosjekter, så lenge de lokale vedtakene er innenfor både teknisk gjennomførbare rammer og akseptable kostnadsrammer. Det er definitivt Øst.

Det er selvfølgelig for tidlig å krone seieren før vedtaket er endelig fattet, men vi tør nå å håpe på at historien om trasealternativet for InterCity gjennom Hamar kan bli stående igjen som et eksempel på en snuoperasjon der lokaldemokratiet fikk litt pondus i møte med statsforetakene.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke