Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
 
Naivt fra Jernbaneverket om tømmer
Jeg takker Jernbaneverket for svar på noen av spørsmålene jeg har stilt om godstrafikk.

Publisert: 26.aug.2016 04:01
Oppdatert: 26.aug.2016 10:29

Det er naivt å tro at et tilsving i Hamar er det som skal til for å få tømmeret over fra bil til jernbane. Dette er mer et vikarierende argument noen bruker for fortsatt å velge den mer lettvinte måten på veien. Og hvis NSB bruker 20 minutter på å snu et tog i Hamar, er det kanskje hold i enkeltes krav om konkurranse på skinnene, for det bør kunne gå an å få denne tiden noe ned.

LES OGSÅ: Jernbaneverket svarer om godstrafikk

Så vidt jeg skjønner, er det for tiden snakk om ett tog i døgnet som skal benytte overgangen mellom Dovrebanen og Rørosbanen fra nord. Det burde være mulig å få til en rutetabell slik at dette ene toget passerer Hamar uten at det får konsekvenser for annen togtrafikk. Til og med jeg tror jeg skulle klare å få til det.

LES OGSÅ: Kostnader og garantier

Og skulle det så være at det er helt nødvendig med tilsving for å få tømmeret over fra vei til bane, må det finnes mer effektive måter å løse dette på enn å lage et tilsving over Åkersvika og Midtstranda. Nå bekrefter Jernbaneverket at det må lages tilsvarende tilsvinger også i Elverum og Kongsvinger. Hvis et tømmertog har så dårlig tid, hvorfor må dette først ned til Hamar, for så opp igjen til Elverum, før det fortsetter videre til Kongsvinger og Europa?

Da må det være mye mer effektivt å lage ett tilsving fra Espa/Strandlykkja over til Sand og Skarnes. Dette blir mye kortere, og det er ikke sikkert det blir så mye dyrere heller. Dessuten kan tømmertoget da kjøre på dobbeltspor med høy fart helt til Strandlykkja. En tredje effekt av dette er at også Nord-Odal blir tilgodesett med jernbane i flere retninger, slik at kommunen kan unngå den avfolkingen HA presenterte over to sider i forrige uke. Problemene er således på alle måter løst.

Jeg ser ikke at Jernbaneverket svarer på utfordringen med tilsving fra Dovrebanen til Rørosbanen fra sør for alternativ Vest, med stenging av Stangevegen, riving av næringsbygg og innhogg i Åkersvika som følger. Følger som de tidligere har brukt mot Øst for å fraråde dette alternativet. Jeg ser heller ikke at de svarer på det problemet Vest har med hensyn til at persontogene på Rørosbanen fortsatt må snu på Hamar stasjon.

Mye tyder på at JBVs anbefalinger var forutbestemt, og at denne forutbestemtheten går langt inn i planavdelingen i Hamar kommune. Vi må således anta at det både kom som en overraskelse og skuffelse at Øst scoret så mye bedre enn Vest på alle prissatte punkt, og at Øst også blir favorisert av eksterne byplanleggere.

Derfor må man i ettertid finne på ny argumentasjon for å rettferdiggjøre den forutbestemte anbefaling. En slik argumentasjon blir ofte syltynn og dårlig. Eksempelet over er et bevis på det.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke