Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
Toget: Hit til Åkersvika. Så er det stopp.
Foto: Trond Lillebo
 
Nasjonal transportplan
Så kom den på godt og vondt – planen for de neste åra for vegbygging, jernbane, luftfart og sjøfart.

Publisert: 03.mar.2016 04:00
Oppdatert: 03.mar.2016 10:58

Her i kommunene Stange, Løten, Ringsaker og Hamar er vi mest opptatt av riksveg 25/3, firefelt E6 videre fra Kolomoen mot Moelv og dobbeltsporet jernbane fra Sørli til Brumunddal 2024 – og etterhvert i 2030 til Lillehammer.

Det kom «litt» salt i såret da fagekspertisens representant, Jernbaneverkets direktør Elisabet Enger, foreslår at dobbeltsporet stopper nederst i Bekkelaget før Åkersvika. Stort framskritt fra å stoppe «midt i skauen» på Sørli kanskje – men langt fra fornuftig.

Litt rart dette her – de blåblå forteller oss hele tida at de bygger mest og i lange strekker så det ikke blir klatt i klatt. Klatt i klatt? Strekningen Sørli til Åkersvika er en klatt. Dobbeltsporet over Mjøsa og ende på Hamar stasjon.

Begrunnelse at det ikke er samfunnsøkonomisk riktig å videreføre dobbeltsporet for lavt passasjergrunnlag. Uforstående. Tar toget en del og masse folk med. Enten er tellinga gal, eller så er utrolig mange gratispassasjerer med.

Fagsjefene og Ketil Solvik Olsen mente alle at utslipp fra transport skal halveres de neste 15 år – nesten uten kostnader. Interessant.

Ni byer skal bygge sykkelveger som blir mer forlokkende enn det å kjøre bil. Flott det. I starten i hvert fall. Minner om at det fortsatt er vinter i Norge. Egner seg dårlig med sykkel. Tanken er god den.

Biler som benytter fossilt brennstoff fases ut og hydrogen og elektriske biler erstatte dem. En eller annen forsnakka seg også. Han sa i en bisetning at de kjøretøyene etter hvert også vil bli pålagt avgifter. Til og med betale ved bompassering. Rart at de fortsatt er freda.

Vi som bor i innlandet har jo ikke T-bane, trikk eller busser som går mange ganger i timen. Bussrutene her i Stange er fjerna – og det eneste alternativet er bil. Må bruke den til nærmeste jernbanestasjon.

Men tilbake til dobbeltsporet som vil få stopp ovenfor Åkersvika i Stange. Hva slags plan er det? HA hadde en notis tirsdag om det hvor man konkluderte med at det kan være en utsettelse på grunn av den pågående debatt i Hamar om de tre alternativene vest, midt og øst.

NTP-forslaga handler om økonomi og at JVB ikke kan foreslå alternativ som fordyrer med tre milliarder. Jernbanen må prioriteres og bygges ut for å starte det «grønne skifte» det prates så varmt om. Gods må over fra veg til bane.

Rosina i pølsa. Rørosbanen. Elektrifiseres fra Hamar til Løten. Hvorfor? Og resten etter 30 år. «Vi bygger mest» - burde være «Vi skryter mest». Nei, kom ned på bakken. Elektrisitet fra Hamar til Røros.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke