15. sep
NASJONALE PRØVER: Nasjonale prøver skal ikke brukes til å sette seg til doms over verken skole, lærere eller elever. De skal brukes til å hjelpe den enkelte elev. ILLUSTRASJONSFOTO: Scanpix NTB
 
Nasjonale prøver for hvem?
Det er ikke til å komme forbi. Du kjenner på spenningen i det du trer inn i klasserommet etter skoletid.

Det er tid for høstens undervisningssamtale. Du har barn i 5. trinn, og de har en ny erfaring å vise til, de har gjennomført nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk for første gang. Og de foreløpige resultatene skal du og ditt barn nå få vite.

Det er mange tanker som surrer i hodet idet du går inn i klasserommet hvor læreren venter. Hvilket nivå ligger mitt barn på faglig sett, er barnet mitt med på å trekke snittet ned eller opp? Har jeg fulgt opp barnet mitt godt nok, og hvordan vil barnet mitt og jeg håndtere tilbakemeldingene?

Undervisningssamtalen ble en god samtale med rom for refleksjon. Foreløpige resultater fra de nasjonale prøvene ble også formidlet, og det ble fastsatt noen mål som skal jobbes med framover. Vi gikk hjem igjen og hadde en god samtale om innholdet i møtet vi nettopp hadde hatt med læreren.

Jeg regner med at mange foreldre kjenner seg igjen i beskrivelsen over. Da tenker jeg samtidig at det er viktig å presisere en ting, og det er at hensikten med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing, regning og engelsk.

De gir informasjon til elever, lærere, foresatte, skoleledere, skoleeiere, de regionale myndigheter og det nasjonale nivået som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid. Nasjonale prøver er ikke et mål på hva ditt barn kan, da de nasjonale prøvene kartlegger et begrenset område av grunnopplæringens innhold.

Snart skal Komité for opplæring og oppvekst i Hamar kommune konstitueres, der jeg er så heldig og blitt valgt inn. Der og i kommunestyret vil resultatene på de nasjonale prøvene i Hamar-skolen bli et naturlig tema. Men én ting er sikkert, politikere skal være veldig forsiktige med å vektlegge resultatene på nasjonale prøver for mye.

Først og fremst er de et verktøy for lærerne og skolen i sin tilpasning av undervisningen. Og for det andre, de gir et bilde av en dag i oktober, der 10-åringene har sittet stille på en stol i 90 minutter og gjort sitt beste. Jeg syns jeg ser dem for meg, der de sitter med skitt på knærne etter å ha lekt zombie-sisten i friminuttet, eller å ha spilt fotball i bingen eller hoppet tau. Denne dagen i oktober skal det de svarer på en nasjonal prøve være avgjørende for hva vi ser på diverse førstesider i avisen om litt.

Nasjonale prøver er viktig. Men husk at det er en tilstandsrapport og et verktøy for veien framover. Nasjonale prøver skal ikke brukes til å sette seg til doms over verken skole, lærere eller elever. De skal brukes til å hjelpe den enkelte elev.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke