17. sep
JERNBANE: Hvor skal toget gå gjennom Hamar. Natur og Ungdom mener alternativ vest er best.
 
Natur og miljø må komme først, også i togsaken
Jernbane: Over 60 for å mene at vest er best. Det stemmer ikke med den oppfatningen lederen i Natur og Ungdom har av hva ungdommen mener.

Publisert: 18.des.2018 11:32
Oppdatert: 19.des.2018 09:08

HA publiserte nylig en undersøkelse som viste at det var klart flertall blant befolkninga i Hamar som ønsker togtrasé øst. Du må faktisk være så gammel som over 60 år for å mene noe annet. Dette stemmer ikke overens med min oppfatning av hva ungdommen mener.

Jeg heter Markus og jeg er leder for Hamar og omegn Natur og Ungdom, et lokallag med en medlemsmasse på over 200 medlemmer. Vi har helt fra begynnelsen av togsaken kjempa mot trasé øst. Vår kamp mot nedbygging av matjord og kulturlandskap i forbindelse med ny togtrasé ble imidlertid lagt på is en lang periode av den enkle grunn at vi rett og slett ble møtt med så utrolig mye hat, voksne folk som spredde feilinformasjon og folk som sendte oss ubehagelige private meldinger.

LES OGSÅ: Unge skremt vekk fra debatten.

Snart skal Bane NOR legge fram sitt planprogram og gjøre de siste utredningene før endelig valg av trasé. I den anledning har vi i Hamar Natur og Ungdom bestemt oss for å gjenoppta denne saken.

Som leder for et lokallag med masse flotte ungdommer og som elev på Hamar Katedralskole sitter jeg ikke med inntrykk av et overveldende flertall for øst blant ungdommen. Jeg var nylig på et Bylab-møte med ungdommer fra KrFU, AUF, RU, SU og andre fra Natur og Ungdom. Etter at fagpersonellet fra Bane NOR hadde besvart alle våre spørsmål gikk mange av oss ut derfra med et endra syn på saken.

For meg snudde denne Bylab-en hele togsaken på hodet. Alt jeg hadde hørt og satt med inntrykk av, var rett og slett feil. Hvis jeg spør noen om hvilken togtrasé de ønsker, og de svarer øst, spør jeg alltid hvorfor. Svaret er som oftest at de ønsker øst fordi de har hørt at vestlig trasé kommer til å ta mjøsutsikta fra Standgata, og Koigen blir ødelagt og utilgjengelig hele anleggsperioden. Påstandene er feil.

Jeg baserer min kunnskap om trasévalg på det Bane NOR sine utredninger og det fagpersonalet til Bane NOR kan fortelle meg. Det fører kanskje med seg at flere middelaldrende menn vil fortelle meg at Bane NOR sprer feilinformasjon og at jeg tar feil. Jeg tror allikevel at det er riktig å lytte til det Bane NOR kan fortelle. Det er de som gjør utredningene, de som har fagfolk som jobber med dette hver dag og de er hovedaktøren. Jeg har ikke et inntrykk av at de har et ønske om å narre oss eller manipulere oss til å velge den ene eller den andre traséen.

For det er ikke slik at vi kommer til å miste utsikten til Mjøsa eller at vi får en «fysisk barriere» om trasé vest blir valgt. Med en senket kulvert vil mjøsutsikta bevares, og man får også frigjort området der nåværende jernbane ligger etter at skinnene går ned under bakken kort tid etter stasjonen. Det er jo naturlig at Koigen vil hemmes noe, men Bane NOR sier at det vil være fint mulig å bevare tilgangen til Koigen hele anleggsperioden og at parken vil være like fin igjen før som etter. Med de to enkle kunnskapene til grunn synes jeg allerede hovedargumentene som ofte blir brukt mot trasé vest har falt.

Øst bringer derimot med seg flere negative følger, spesielt sett fra et klima- og miljøperspektiv. Øst fører til enda mer tap av verdifull matjord og større inngrep i naturen. Matjorda i Hamar-området er noe av den fineste i verden, og den bør ikke bygges ned. Spesielt ikke i et tilfelle der det ikke er ytterst nødvendig. Øst vil også føre til større inngrep i Åkersvika naturreservat og byr på store utfordringer for kulturlandskapet ved Børstad/Tommelstad. Tap av stadig mer matjord, kulturlandskap og naturområder må begrenses kraftig i en verden der klimakrisen truer.

Vi må i større grad basere oss på lokalprodusert og kortreist mat. Å bygge ned noe av verdens fineste matjord er dermed ikke noe vi burde satse på. I tillegg fører øst til at togstasjonen flyttes ut av sentrum. Effekten av dette vil være at flere vil benytte bil når de skal ta toget. Stasjonen vi har nå ligger svært godt til slik at et flertall av Hamars befolkning kan gå eller sykle til stasjonen. I en tid der natur- og miljøhensyn må gå foran alt, er ikke mer biltrafikk noe vi trenger alt i en by som allerede er mer enn godt nok trafikkert.

Så er det jo fortsatt et par argumenter igjen mot trasé vest. Det ene er at mange mener at å bygge ned matjord for å få ny jernbane vil føre til at mindre matjord blir bygget ned andre steder. Dette er overhodet ikke et beviselig argument, og personlig ser jeg helst at det ikke bygges ned noe matjord i det hele tatt.

Det andre er at å fylle i Hamarbukta er et alvorlig naturinngrep som vil ha påvirkning for økosystemet i Mjøsa. Det er et argument som absolutt må bli tatt alvorlig. Mjøsa er en av verdens reneste innsjøer tatt størrelsen i betraktning. Om togtraséen legges i vest må det være sikkert at fylling av Hamarbukta ikke fører til forurensning av Mjøsa. Allikevel er konsekvensene av naturinngrep i vest mindre enn konsekvensene i øst.

Inntil det motsatte er bevist, står jeg altså fremdeles fast ved at vest er det beste alternativet. Jeg tror også det ville vært adskillig flere med meg om det, bare de hadde fått riktig informasjon og spørsmålene sine besvart. Hamar Natur og Ungdom kommer i hvert fall til å kjempe videre for at de beste løsningene med hensyn til natur og miljø skal ligge til grunn for endelig valg av trasé og også at dette skal veie tungt når jernbanen til slutt skal bygges.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke