17. sep
 
Nedsenket H1 må ikke forsinke fremdriften

0
Publisert: 20.jun.2015 04:00
Oppdatert: 22.jun.2015 07:25

Kommunestyret i Hamar vedtok rådmannens innstilling til vedtak i jernbanesaken. Det var som forventet. Det undrer oss at det samme kommunestyret også vedtok tilleggsforslaget fra Pensjonistpartiet, en helt nedsenket H1. Dette er jo i realiteten en 4. korridor.

Vi er selvsagt positive til alle forslag som gir oss en jernbanefri strandsone og i så måte er forslaget interessant, men vi blir likevel betenkt. Jernbaneverket la i mai frem et omfattende merknadsdokument sammen med sitt reviderte planprogram. Her skriver de om dette alternativet blant annet:

«Forslag om å ta med «H1 i tunnel/senket trasé gjennom hele Hamar» i det videre planarbeidet tas ikke til følge. Se kapittel 1.2.1.1. Jernbaneverket vil likevel se på flere løsninger for ny trasé i utredningskorridorene. Høydenivå på banen er et viktig tema. Nødvendigheten av å sikre banen mot 200 års flom er styrende for løsningene. Det vil i planarbeidet ses på flere alternative løsninger for flomsikring.».

I en annen kommentar til tilsvarende forslag sier Jernbaneverket i samme dokument: «Merknaden tas ikke til følge. Forslag om nedsenket H1 i form av kulvert/senketunnel over Åkersvika, nedsenket stasjon eller nedsenket spor like nord for dagens stasjon imøtekommes ikke, da vi mener dette ikke er et realistisk alternativ med hensyn på konsekvenser for RAMSAR-området, kostnader og anleggsgjennomføring. Se kapittel 1.2.1.»

Det overrasker oss at kommunestyret ikke aksepterte Jernbaneverkets begrunnelser og forkastet Pensjonistpartiets forslag. Høyres statssekretær John Ragnar Aarseth advarte på folkemøtet på Gregers i februar sterkt mot å ha flere enn 3 korridorer. Han var opptatt av tempo og fremdrift og minnet da om at flere alternativer krever mer ressurser og kan kreve mer tid.

Kommunestyrerepresentanter fra flere partier har også tidligere advart mot å ta med for mange alternativer med de samme begrunnelsene. Noen mente til og med at 3 korridorer kanskje var en for mye. Nå stemte de altså for det som mange vil kalle 4 korridorer. La oss håpe tilleggsforslaget ikke forsinker tidsplanen med endelig trasevedtak høsten 2016.

Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke