Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
 
Nei, det er ikke til å tro
Jernbanedebatten i Hamar

Publisert: 15.sep.2016 04:01
Oppdatert: 15.sep.2016 09:48

Som Trond Kjernli kan lese i et annet innlegg i HA i disse dagene, har vi ikke mistet troen på vår senkede kulvert i vest. Og ingen av våre beregninger er feil. Det som JBV har vist til når de sier at de ikke tror kulverten kan senkes mer, er at de har for krapp sving ved Espern til å legge sporvekslerere der, og at de ikke kan senke sporet mer på grunn av flomfaren.

LES OGSÅ: Meningsløs skremselspropaganda

Begge begrunnelsene er diskutable, og JBVs ingeniører sier de tegningene som nå foreligger, er et førsteutkast som de kan modifisere når planleggingen for alvor setter inn etter jul. Vi har bedt dem se på hva som skjer med svingen ved Espern hvis de legger sporet på østsida av nåværende spor over Åkersvika.

Det er ikke mye som skal til ved Espern før svingradien øker fra 430 meter til 600 meter. Ved 600 meter kan de legge penser i svingen, og da åpner det seg store muligheter for å forskyve perrongene østover. Og med full flomsikring rundt hele stasjonsområdet blir ikke sporhøyden så kritisk. Sporene blir tørre selv ved 200-årsflom.

Hvis Kjernli studerer JBVs «Tegningshefte Hamar» side 21, vil han se at sporhøyden ved Vikingskipet er 129,4 moh. ved nordenden av perrongene og 127,8 ved sørenden. Perrongene er ca. 50 cm over dette, og kommer da opp i høyden 129,9 moh. Det var perrongen vi sa kom på 130 moh., og det var ikke mye feil, Kjernli? Ifølge kartet er parkeringsplassen foran Vikingskipet 125 moh., og platået foran skipet er på 127 moh.

Perrongene på den nye stasjonen vil da rage ca. tre meter over dette platået, og med master blir det 13 meter. Dette er rett nok langt igjen til toppen av Vikingskipet, mens menigmann som ønsker å ta bilde av skipet, vil stå på bakkeplan nordvest for stasjonsområdet, kanskje i nærheten av Sagvegen, og der vil hele skipet være dekt av master, bærearmer og kabler.

Stasjonsplasseringen nær Vikingskipet vil naturligvis være en fordel for dem som skal besøke skipet, men det er grenser for alt. Stasjonen et par hunder meter unna ville heller ikke vært en umulig avstand å gå, og da ville de fått et helt annet visuelt inntrykk av skipet. Det mener vi skipet fortjener. En slik gigantstasjon på og over trappa til Vikingskipet synes vi er en dårlig løsning?

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke