Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Elfly: Som ledd i regjeringens elflysatsing, fant første elektriske flyvning på Oslo lufthavn sted mandag 18. juni 2018. Norges Luftsportforbund (NLF) mener den norske elflysatsningen er ett av flere momenter som underbygger at man må legge vekk 17 år gamle planer når framtiden til Hamar Flyplass skal utredes.Foto: Avinor
 
Nei, Einar Busterud trenger ikke abdisere
En nedstøvet SMAT-plan, som selv Hamar kommune mener har gått ut på dato, behøver ikke stå i veien for at Hamar flyplass bevares og at byen drar nytte av framtidens teknologi.

Publisert: 20.jul.2018 13:37
Oppdatert: 20.jul.2018 15:39

Hamars ordfører peker på at Miljøverndepartementet forutsatte at flyplassen ble nedlagt da planen for samordnet miljø-, areal- og transportplanlegging (SMAT) ble godkjent i 2001. Det har han rett i. Det betyr ikke at kommunepolitikerne 17 år senere er tvunget til å abdisere, som om ingenting har hendt siden.

For det første gir plan- og bygningsloven ny plan forrang for eldre plan ved motstrid. Sittende politikere er med andre ord ikke bundet på hender og føtter av gamle planer. Vel kan nye planvedtak som strider mot eldre planer utløse innsigelse, men ofte vinner lokaldemokratiet.

Dette skrev Einar Busterud 19. juli.

Om Hamar kommune skulle vedta en plan som strider mot SMAT-planen hva flyplassarealet angår, er det heller ikke gitt at en innsigelse ville føre fram: Da Kilen sjøflyhavn var truet av nedleggelse, la departementet vekt på kommunens syn, ikke Fylkesmannens innsigelse. Det er ingen grunn til at flyplassaken i Hamar skal ende annerledes.

Minst like viktig er det at Hamar kommune selv mener at SMAT-planen bør revideres: I kommunens planstrategi heter det at planen «ikke gir Hamar tilstrekkelig rom for å løse de utfordringene som Hamar har.» Det er NLF enig i.

Som departementet påpekte da NLF drøftet saken, må revideringsarbeidet legge de statlige planretningslinjene fra 2014 til grunn, ikke SMAT-planen. Stikkord er fortetting nær kollektivknutepunkt og andre føringer for bystrukturen som minner lite om den flerkjernede strukturen i gjeldende plan. Når i tillegg oppslutningen om flyplassen blant hamarsingene har blitt så stor, burde det være like opplagt at SMAT-planen må revideres som at flyplassen fortjener en sentral plass i revideringen.

Busteruds referanse til hva Samferdselsdepartementet mente om luftfart på Hamar i 2001 er heller ikke avgjørende: Siden den gang har elektrisk luftfart funnet veien til Nasjonal transportplan og er høyt prioritert i departementet. For Hamars innbyggere vil det være trist å bli avskåret fra spennende teknologiutvikling, fordi ordføreren går seg vill i 17 år gamle avisartikler og beslutningsprosesser.

Når i tillegg Hedmark Fylkeskommune foreslår at Hamar utreder bevaring av flyplassen, er det klart at verken stat eller fylke forutsetter nedleggelse.

Det er selvsagt helt legitimt for en ordfører å prioritere flyplassen vekk. Det som er mindre ærerikt er å peke på fylket og staten: I 2018 er det Hamars politikere som sitter med nøkkelen.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke