buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Stasjon: Det eneste dagens jernbanestasjon fører til, er økt trafikk gjennom sentrum.
 
Nei, vest gagner ikke Hamar best
Hallvard Bruøygard fra Hamar Rød Ungdom skriver i HA 21. februar at «Vest gagner Hamar best».

Publisert: 26.feb.2019 15:08
Oppdatert: 26.feb.2019 15:37

Han nevner blant annet at næringer i Hamar sentrum er avhengig av en stasjon med dagens plassering. Han mener også at det er plass til å bygge ut Hamar, hvis det er et behov for det. Dette mener Hamar og omegn FpU er helt feil.

LES Hallvard Bruøygards innlegg her.

Vi er helt enige i at Hamar er avhengig av togtrafikken. Men Hamar er ikke avhengig av å ha en jernbanestasjon midt i sentrum. Hallvard Bruøygard påstår blant annet at plasseringen til dagens stasjon er viktig for næringene i Hamar sentrum. Men hvilke næringer i Hamar sentrum er avhengig av dagens jernbanestasjon? Hamar sentrum er jo dødt.

Det eneste dagens jernbanestasjon fører til, er økt trafikk gjennom Hamar sentrum. Dette bidrar til kø, forurensning og ikke minst enda mer støy i Hamar sentrum. Da er det bare å forestille seg hvordan det vil bli i Hamar sentrum med alternativ vest. En enda større stasjon, enda flere tog, enda flere reisende, i et sentrum uten plass igjen. Ved å fjerne jernbanen helt fra sentrum og flytte stasjonen til Vikingskipet, vil den konstante trafikken gjennom Hamar reduseres betraktelig. Sentrum kan da utvides, og gjøres attraktivt for innbyggere, besøkende og ikke minst næringene.

Innenfor miljø er også øst det beste valget. Med tanke på hvor mye plass vi har ved Vikingskipet kan vi bygge en stor og skikkelig bussterminal, som gjør at vi kan styrke kollektivtilbudet i Hamar betraktelig. Hvis jernbanen forsvinner helt fra sentrum får vi også plass til å lage en ordentlig sykkelvei som kan gå fra stasjonen på Vikingskipet, og helt til Hamar vest. Denne plasseringen vil også gjøre stasjonen lettere tilgjengelig for personer bosatt utenfor Hamar, som gjør det enklere for flere å ta toget.

Han skriver også at det finnes plass i Hamar å hente for utbygging, dersom det skulle vært et mål. Men hvor er det plass til å utvide Hamar sentrum? Vis oss gjerne det! Men den plassen finnes ikke. Hamar, som skal bli Innlandets hovedstad, har jo selvfølgelig et mål om å bli større. Derfor er det viktig med en fremtidsrettet stasjon, som bygges med tanke på fremtiden og utvikling. Ikke en stasjon og trasé som tar plass fra sentrum og lammer vekstpotensialet i Hamar.

Og til slutt. Barrieren mellom sentrum og Koigen forsvinner ikke med alternativ vest. Det vil fortsatt være jernbane der, man vil se den, man vil merke den og ikke minst høre den. Det beste er å fjerne barrieren helt, ikke senke den. Så nei, vest gagner ikke Hamar best.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat