17. sep
Stasjon: Hamar stasjon
Foto: Henning Holter Christensen
 
«Neste stasjon, Hamar»
Debatten om framtidas stasjonsplassering og dermed også linjevalg nordover til Brumunddal går friskt, og sterke følelser synes godt i mediebildet.

Publisert: 16.mar.2016 04:00
Oppdatert: 16.mar.2016 10:14

De som har som primærmål å få dobbeltsporet vekk fra sentrumsnær strandsone fikk tidlig stor tilslutning, og ungdommer som er direkte spurt om hva de synes, var 100 prosent klare på at Hamars perle med brygga og Koigen absolutt måtte spares for det massive inngrepet som nødvendigvis må komme dersom tunellen skal starte omtrent ved bryggeriundergangen.

I siste spørreundersøkelse fikk man svar som man spør, da «den tause majoritet» svarte «vet ikke». Selvsagt vet vi ikke før alle fakta og konsekvenser er på bordet, men det går likevel an å ha et primærønske om å frigjøre strandsonen.

Akkurat det ble dessverre aldri en politisk premiss fra Hamar til Jernbaneverket, ei heller var man på vakt da ROM eiendoms forslag til reguleringsplan for skysstasjon på nåværende stasjonsområde ble behandlet i 2010. Rettskraftig tillatelse ble gitt til massiv fem etasjers utbygging kalt «Hamar skysstasjon» langs hele Stangevegen. ROM eiendom er ingen smågutt og jobber sikkert målrettet for sine interesser.

Jeg stiller spørsmål om «Dobbeltspor snarest» sin agenda, siden de er lite opptatt av linjen gjennom Hamar, bare stasjonen blir liggende der den er i 2024. Det kaller jeg å strø sand i maskineriet i forhold til regionens interesser. Om ikke alle i Hamar er like opptatt av når ting skjer nordover fra egen stasjon, så bør politikerne være det, og jobbe sammen med berørte kommuner for at Stortingets intercitysatsing fullføres.

Jernbaneverket har sin plan for å ferdigstille anlegget fra Sørli til Brumunddal, og den bør ingen særinteresser forpurre. Jeg savner et felles politisk trykk fra alle berørte kommuner. Storkommune eller ei, her må det være en god anledning til å stå sammen om et krav.

Sporet må gjennom Hamar i henhold til Jernbaneverkets tempoplan. Da blir krisemaksimeringen som noen bedriver fordi Sandvika beregnes som et etappemål ganske utidig. Helt naturlig synes nå jeg, for sporet over Vika til ny stasjon blir sikkert en utfordrende etappe i seg selv. Så vidt jeg skjønner er det også et krav at ny stasjon skal ligge halvannen meter høyere enn dagens (sikret mot 200-årsflom).

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke