17. sep
Jernbane: Kartene viser jernbanestasjoner (innringet) langt fra strandpromenadene i byene Cannes og Nice. Linjen i Cannes tangerer stranden på et punkt (innringet). Disse byene har utviklet sin sjel og attraktivitet rundt kontakten med sjøen.
 
Nice og Cannes inspirasjon for Hamar
Med innlegg 23. januar satte byplanlegger Peter Butenschøn ord på det mange av oss har tenkt i våre visjoner for Hamar.

Publisert: 31.jan.2018 16:02
Oppdatert: 31.jan.2018 16:16

Nærheten til vakre, rene og storslagne Mjøsa gir fantastiske muligheter til å utvikle en unikt attraktiv by. Flytting av jernbanen vil åpne for en dobling av innbyggertallet i indre bydel og kan bli bærende for utviklingen av et levende og miljøvennlig sentrum.

Les Peter Butenschøns innlegg i HA 23. januar.

Uansett hvor vi er i små eller store byer ved Middelhavet, og ved større elver eller sjøer, identifiseres bysentre utfra deres strand- eller elvepromenader. Byens tilpasning til natur, terreng og fremfor alt vann og horisont, definerer langt på vei attraktiviteten. Det at det finnes Hamarsinger som innbitt ønsker å stenge av sentrum mot Mjøsa er ubegripelig, men får så være. Det som ikke kan stå ubesvart er retoriske knep og lettvinte konklusjoner for å tåkelegge et viktig ordskifte.

Både Nice og Cannes er gode eksempler på byer som vi først og fremst forbinder med storslåtte bystrender og promenader. Hovedtrafikkårene og industri er lagt vekk fra strendene, mens saktegående biltrafikk fortsatt er nødvendig. Andre steder går det også trikker langs strand- og elvebredder, men uten å forhindre fritt utsyn og med fotgjengerfelt for hvert eneste kvartal. I Hamar vil fortsatt jernbane langs stranda ligge høyere enn i dag, ha dobbeltspor, minst dobbelt så mye trafikk og med tog som går fortere og døgnet rundt. Områdene langs og på utsiden av sporet er ikke attraktive i dag og vil i hvert fall ikke bli det med utvidet og høyere trase.

Nice er Frankrikes 5. største by med 344.000 innbygger og Cannes har 64.000. Jernbanestasjonen ligger henholdsvis 1km og 0,5km i luftlinje fra stranda. Byene har bukter og nes med båthavner og sammenhengende gang- og sykkelveier. Fremfor alt er det byer som er orientert mot og åpne mot sjøen. Slik er kvadraturen i Hamar også anlagt fra gammelt av og fra før jernbanen ble bygd. Det er derfor Butenschøn, Riksantikvaren og et stort flertall av folk og politikere i Hamar nå ønsker jernbanen flyttet og byen utviklet helt ned til strandkanten.

Det er ikke hogd i stein at trasé-valget kommer først i 2020. BaneNOR sier det, men Hamar kommune og mange gode krefter jobber med å få frigjort båndlagte arealer i strandsonen i Hamar tidligere. I respekt for det synes jeg at Kristiansen kunne ordlagt seg annerledes, for eksempel ved å uttrykke bekymring for, heller enn å være kategorisk på, at avgjørelsen først kommer i 2020.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke