17. sep
SKISSE: Siktsektorer tegnet inn på Bane NORs kart.
 
Noen «fakta» fra Bane NOR
Bane NORs planleggingssjef Lars Eide prøver i sitt innlegg i HA 7. september å påpeke faktafeil i hos Øst-tilhengere.

Publisert: 14.sep.2017 13:52
Oppdatert: 14.sep.2017 14:44

Vi får enda et debattinnlegg for Vest-traséen fra en etat som nå for 3. gang har fått i oppdrag å utarbeide likeverdige analyser av Øst og Vest.

Kommentarer: Med trasé Øst vil sporet mellom sentrum og Mjøsa etter over 100 år kunne fjernes helt, og uten en anleggsfase som ville prege byen i årevis. Den fysiske barrieren fra Espern og nesten til Skibladnerbrygga vil med Vest bestå og hindre en god sammenheng mellom strandsonen og sentrum, mellom gamle og nye bydeler.

Med sikkerhetsgjerder, kjøreledninger og bru som adkomst til Tjuvholmen vil nedfarten til senket, lukket kulvert stadig være en visuell barriere som begrenser det vide utsynet fra Strandgata til smale siktsektorer. (Se illustrasjon). En gigantisk utfylling foran sentrum vil fjerne Mjøsa fra byen.

Mange arbeidsplasser er nylig etablert ved Utstillingsplassen, i et område med stort potensial for næringsutvikling og med samme avstand til begge stasjonsalternativer. Det viktigste er likevel at ny stasjon ved Vikingskipet er mer sentral for et flertall av togbrukere som pendler ut fra området. Store deler av Hamar by, Ridabu og Ottestad ligger utenfor gangavstand til stasjonsalternativene.

Men med Øst kan tilbringertrafikk følge gode hovedtrafikkårer uten å belaste sentrum. Dette gir svært god miljøeffekt. Forskjellene i miljøpåvirkning mellom Øst og Vest for øvrig er så ubetydelige at miljømål som trivsel og rekreasjonsmuligheter i sentrum må gå foran.

Bane NOR har ikke vist mulige innsparinger ved justering av sitt forslag til Øst-trasé. For eksempel vil medtatte, meget høye tilleggskostnader for parkering under sporet og for høytliggende stasjon over sporet kunne fjernes i en bearbeidet løsning. Det er uaktuelt for Hamarbeboerne å bebygge den oppfylte Hamar-bukta i Vest-alternativet. Potensialet for utbygging langs Mjøsa blir derfor større etter flytting av stasjonen.

Det er ikke framtidsrettet å låse løsningen for tog Østerdalen-Oslo og vice versa til opprettelse av sekkestasjon i Hamar – jfr BNs egen motstand mot sekkestasjon i Hamar.

Flere etater støttet Bane NORs konklusjoner fordi de var basert på en mangelfull optimalisering av Øst på disse etaters kjerneområder. Bane NORs høringsforslag til trasé Øst utnyttet ikke mulighetene for en god løsning, som i tillegg ville spare strandsonen.

Konklusjon: Med planleggingssjefens innlegg må man stille spørsmålstegn ved Bane NORs vilje og evne til å gi en balansert ny utredning av de to alternativene. Det blir en utfordring for etaten å vise det motsatte.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke