hacklink
17. sep
RIDABU: Første skoledag i høst. Ossian Asland (5 1/2) viser fram sekken sin til storebror Samuel.
Foto: Hanne Maren Torpen Hokstad
 
Noen spørsmål fra Ridabu skole
Ridabu skole har 250 elever, og Foreldrenes Arbeidsutvalg (FAU) vil gjerne stille noen spørsmål vi vet er viktige for elever, foreldre og lærere ved valget.

Publisert: 11.sep.2015 04:00
Oppdatert: 11.sep.2015 13:13

Vi inviterer herved alle politiske partier til å gi en tydelig tilbakemelding på hva de vil arbeide for inne skolesektoren i Hamar kommune.

1. Hvordan skal barna våre ha det i skolegården sin, hvilke muligheter skal fremmes, hva er kravene til utforming, og hvem tar regningen slik at vi får like muligheter på alle skoler?

2. Hva er SFO, hvilke krav ønsker dere til personaldekning, og hva er et fornuftig prisnivå for disse tjenestene?

3. Hvilke mål har dere for It-utviklingen i Hamarskolene og hvordan legges det til rette for en god utvikling av utstyr og kompetanse?

Litt om bakgrunnen for disse spørsmålene sett med Ridabu-øyne:

Ridabu skole er en relativt liten skole, med en tilsvarende liten skolegård. Mesteparten av arealene er asfaltert, og gir rom for fotballbane, slåball, paradis og annet. Videre har vi en relativt liten del med gress, sandkasser, en liten skate-rampe, og trær som elevene får lov å klatre i når de klarer å klatre ned selv! En liten grusbane forsvinner når Vang kirke trenger parkering, og det siste friarealet består av bratte bakker mellom den usikrede Finsalbekken og sterkt trafikkerte riksveg 25. Er dette nok?

Vi mener det burde være mulig å lage flere tilbud som vekker lysten til aktivitet i elevene. Skileiksområde på Kylstad skole og sykkelbane på Ingeberg skole er begge relativt rimelige eksempler. Driften av slike anlegg kan nok gå inn i skolens budsjetter, men anleggingskostnadene er for store for den enkelte skole.

Slike «aktivitetsvekkere» vil også være et godt tilbud for barna i nærområdet på fritiden, og trolig et kjærkomment tilbud til SFO. Men hvem skal bestemme hva uteområdene brukes til, og finnes det krav til utforming og tilbud?

SFO er også et punkt hvor mange foreldre er spente på hva tilbudet skal/bør være. Er det et pedagogisk tilbud i flukt med skoleplaner, eller et oppholdssted med voksne tilstede til mamma og pappa er ferdige på jobb? Hva kan vi forvente for pengene vi betaler inn? Hvor mange elever per ansatt synes man er passende, en voksen pr 15 elever, eller en voksen pr 15 elevplasser (som faktisk kan bety nærmere 30 barn)? Og hvilket utstyrsnivå er naturlig å se for seg i SFO-lokale?

It-satsingen i barneskolen har flere mål, blant dem at elevene skal lære seg bruk av datamaskiner og It som arbeidsredskap. For at dette skal være oppnåelig trenger skolene en infrastruktur for maskinpark, læreverk, lærerutdanning og undervisningslokaler som bygger opp under målsetningene. I dag er dette skolenes eget ansvar å bygge opp gjennom sitt eget budsjett, selv om de er bundet til den kommunale innkjøps- og driftsordningen gjennom HIKT. Hva er kommunens mål for It-satsingen i Hamarskolen, og hva er styrkene til HIKT som partner i en slik satsing?

Kanskje kort tid, men skolepolitikk er viktig for mange.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke