hacklink
18. sep
 
Noen tanker på veg nedover «bakka»

0
Publisert: 21.mar.2015 04:00
Oppdatert: 23.mar.2015 06:47

I helga kjørte jeg langs Harasjøen. Her kommer det til å bli bra veg. Men hva videre nordover mot Gata? Dere som planlegger veg, må ha tenkt på den strekningen og helhetsløsningen for fylkesveg 24 for lenge siden. Ellers har dere ikke kunnet begynne sørfra. Nå kommer dere opp i en umulig situasjon ved gjennomføringen av denne utbedringen fram mot Gata. Hvorfor planlegger dere nå vegen blanet annet gjennom Kvennstuguområdet?

Jeg foreslår at dere oppsøker bygdetunet i sommer, bygdas – ja kanskje kommunens «opplevelsessenter», går de flotte frilufts– og turstiene, oppsøker husmannsplassene, husene med de mange utstillingene, kulturminnene etter Fosselvas storhetstid, opplever underholdningen og kaffeprat på søndager, Kvennstuguteaterets lystspill og mye mer. Dere er hjertelig velkommen. Dere blir i så fall noen av de 10.000 som besøker stedet hvert sommerhalvår. Å lage vei tett innpå dette fredlige, populære og historiske friluftsområdet, kan få uante konsekvenser – ikke bare i byggefasen, men også etterpå. Her legges det ned enorm dugnadsinnsats for folks ve og vel.

Jeg mener å ha hørt et vedtak om at vegen skal gå utenom Gata. Med kravet fra kommunen om helhetlig plan for strekningen totalt, må det bli vanskelig å komme seg videre fra Gata sør (nede i Amundrudbakkene) gjennom bolig– idretts- skole og samfunnshusområdet uten å ødelegge for mye. «Men ned lyten full», bratt blir det uansett. Kanskje det går med noen hus og jorder, hva vet jeg? Det kan bli uakseptable vansker for folk og lokalmiljø.

Nei, vegen må legges vestover fra et sydligere punkt. Kanskje tungtrafikken kunne stoppes på fylkesveg 24 inntil ny veg er klar? Dere skulle tatt av vegen ved Lisetera (Malungen nord) og lagt den over skogen til Skavabakken, slik folkemøtet på «Huset» applauderte to–tre år siden. Kartskisse om dette ble sendt kommunen etter møtet.

På skispråket heter det: «det er ingen skam å snu». Selv om det er noen penger som er på plass, så må de kunne brukes (legges inn) på et vegalternativ som har framtida for seg, og ikke på død og liv måtte brukes på en løsning som ikke er god. Når denne vegbiten ikke er blitt forbedret siden Harasjøvegen første gangen ble ferdig i 1958, så «kæin vi vente ei støinn tel» på noe som vil bli ordentlig bra. Husk - trafikken bare øker og den må komme seg ned til E6 litt lenger sør i bygda, utenom Kvennstugua og Gata.

Bære nå’n tanker je gjorde meg da je kjørde nedover «bakka» om synda’n og såg før meg «hælvparten av Væillset» som et anleggsområde/vægprosjekt.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke