Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
22. sep
Folkemøte: Nærmere 500 møtte opp på jernbanemøte. Foto: Eli J. Haugen
 
Nok en kalddusj
Rapporten var nok en kalddusj for mange av de frammøtte. Det var et informativt og godt møte – om et ulykksalig prosjekt.

0
Publisert: 21.nov.2015 04:00
Oppdatert: 21.nov.2015 08:27

På folkemøtet på Scandic 17. november presenterte Jernbaneverket (JBV) sin «opti-maliseringsrapport» om planleggingen av dobbeltsporet jernbane gjennom Hamar. JBV har vurdert ni alternativer, og seks av dem skal utredes videre. Og så vil det bli tatt en avgjørelse. Jeg regner med at alternativene vil bli presentert i Hamar-avisene.

Ifølge retningslinjene for Nasjonal Transportplan 2018–2029 ligger det fast at det skal bygges sammenhengende dobbeltspor fra Oslo til Hamar, Fredrikstad og Tønsberg innen utgangen av 2024. Og man tar sikte på utvikling av strekningene videre til Lillehammer, Halden og Skien i 2030.

Vi merker oss at det ikke står i NTP at det skal bygges sammenhengende dobbeltspor fra Hamar til Lillehammer. Vi merker oss også at det er en forutsetning at videreføringen skal prioriteres opp mot andre vei- og baneprosjekter. Det kan derfor tenkes at utvikling av Rørosbanen, Solørbanen eller Ringeriksbanen kan bli prioritert foran videreføring av banen til Lillehammer. Dette må våre politikere gripe tak i.

JBV forholder seg kun til bestillingen fra Samferdselsdepartementet – som de nok delvis har forfattet selv. De planlegger etter «læreboken»; det er bare så synd at læreboken er foreldet. Bygging av dobbeltspor til Hamar og planlegging av videreføring til Lillehammer tar ikke hensyn til at verden har forandret seg dramatisk de siste årene. Forutsetningen for satsingen er ikke lenger til stede.

Innlandet vil ikke få den store befolkningsveksten politikerne roper høyt om – så høyt at JBV tror på det. Spesielt har Lillehammer svært lav vekst. Landets økonomi er heller ikke slik den var da satsingen ble vedtatt. Oljenæringen vil ta slutt om et par tiår, og arbeidsledigheten er økende. Klimaendringer med flom, tørke og matmangel vil også slå inn for fullt om få år. Det er dessuten en flyktningstrøm på vei til landet; den vil kunne lamme vår økonomi i mange år. Alt dette tilsier at det ikke vil bli behov for videreføring av banen til Lillehammer, og dermed heller ikke behov for ny jernbanestasjon.

Jeg synes synd på Hamar kommunestyre som må bestemme seg for ett av alternativene. Jeg tror at de ikke klarer å få flertall for ett av dem, og da er veien åpen for at JBV kan få vedtatt «sitt» alternativ – det som gagner JBV best. Det må ikke skje.

Jeg har skrevet det før, og det passer å gjenta det nå: Til neste år bør kommunestyret bare vedta at dobbeltsporet skal bygges fram til dagens Hamar stasjon, og vente til 2024 med å ta stilling til trasé for eventuell videreføring til Lillehammer. Hvis det blir aktuelt, må det bli omkamp og nye alternativer. Den som lever får se.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke