buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Jernbane: Nok er nok, Rolf Berntsen

Publisert: 15.mar.2018 16:04
Oppdatert: 15.mar.2018 17:05

Etter at Hamar kommunestyre nesten enstemmig vedtok at kommunen vil ha jernbanen langs østre trase, har jeg respektert demokratiets røst, og latt pennen litt i ro. Jeg har også respektert oppfordringen om at debatten skal roes ned noen hakk.

Jeg beklager at Rolf Berntsen ikke respekterer noe av dette, men fortsetter ufortrødent med sine forvrengninger, forenklede framstillinger, og manglende forståelse for hva saken gjelder. Pennen må fram igjen.

Dette skrev Rolf Berntsen 7. mars.

At Hamar er plassert på et sidespor hva gjelder dobbeltspor? Hva slags tøys er dette? Hamar er fortsatt en by mellom Oslo og Lillehammer, og ikke bare det, det er et viktig jernbaneknutepunkt. Hamar vil aldri kunne komme på noe sidespor. Det er reinspikka vås fra Berntsen. Igjen, dessverre.

At Berntsen henger seg opp i at Bane NOR vil bygge parseller mellom Brumunddal og Moelv først, og ser på dette som negativt for Hamar, viser til fulle hvor liten forståelse Berntsen har for jernbane og dobbeltspor. Det at parseller blir bygget nord for Hamar FØR det bygges inn til Hamar, er logisk og veldig positivt for hele regionen.

Parsellen fra Åkersvika inn til Hamar vil, uansett trase, være den dyreste og mest kompliserte parsellen mellom Minnesund og Lillehammer. Den vil, uansett trase, medføre enorme inngrep i Hamar, og store inngrep i verneområdet i Åkersvika. Dessuten vil ikke denne parsellen være effektiv før dobbeltsporet er bygget videre fra Hamar, til Brumunddal og Moelv. Derfor er det helt riktig, og helt nødvendig å vente med denne parsellen, til hele strekningen kan tas i bruk. Noe annet vil være helt vanvittig. Det er ikke ofte jeg roser Bane NOR for å gjøre noe vettugt, men dette er det.

Dobbeltspor mellom Moelv og Brumunddal er heller ikke effektivt før dobbeltsporet er bygget gjennom Hamar. At Bane NOR nå prioriterer parseller nord for Hamar, blir således en garanti for at dobbeltsporet meget snart også kommer gjennom byen vår

Videre bruker Berntsen både avisspalter og årsmøter i diverse velforeninger til å påstå at det er flertall for Vest i Hamar. Hva er dette for vås? Tross motstand og innsigelser fra Bane NOR og andre statlige institusjoner, har et stort flertall i Hamar sagt ja til Øst. Dersom Øst hadde hatt den samme drahjelpa fra Bane NOR som Vest har hatt, hvor stor hadde oppslutningen om Øst vært da? Eller sagt på en annen måte, hvis Bane NOR hadde gått inn for Øst, hvor liten hadde oppslutningen om Vest vært da?

Nå er vi lei Berntsens forvrengninger. Og det må være helt legitimt å stille spørsmål om hva Berntsen egentlig har servert oss av søppelartikler i sitt mangeårige journalistvirke i HA. Når Berntsen viser så manglende forståelse, er det helt nødvendig å stille et slikt spørsmål.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat