15. sep
Tog: Staten bygger dobbeltsporet jernbane for å gi oss et moderne tilbud for frakt av passasjerer og gods.FOTO: ROLF BERNTSEN
 
Ny bane er for gods og passasjerer
Staten vil bygge dobbeltspor på IC-banene for å gi landet et moderne reise- og transporttilbud for passasjerer og gods.

0
Publisert: 25.mai.2016 04:09
Oppdatert: 25.mai.2016 04:09

Meninger

Det gjøres slett ikke for at Hamar skal få utvidet Strandgateparken. Det er tragisk å måtte minne om noe så sjølsagt, men slik debatten foregår i Hamar, er det dessverre helt nødvendig. De nær to millioner passasjerene årlig blir svært lite nevnt. Minst like sjelden hører vi om transport av gods.

Naturligvis må Hamar utnytte de fordelene som dobbeltsporet gir oss også for å utvikle byen, og det er sjølsagt lov å være for og mot traseer. Uansett må vi ikke glemme hovedpoenget med den nye banen. Det er å få hyppige avganger og kjappe tog. Da kan vi nå Oslo på 55 minutter og Lillehammer på snaut halvtimen.

Slike fordeler er svært verdifulle for de reisende, godstransporten, sysselsettingen, næringslivet, klimaet, naturmiljøet og utviklingen av Hamar og Innlandet.

Mange deltakere i debatten i Hamar argumenterer som om dobbeltsporet er ei kommunal trikkelinje som byen avgjør hvor og når skal bygges. De ser bort fra at sporet er et stort nasjonalt prosjekt som staten betaler for, og som den bestemmer over.

Det er fortsatt uvisst om og når staten vil bygge dobbeltspor til Hamar, og enda mer uvisst om og når den vil legge sporet videre nordover. Ønsker staten, Stortinget det, kan kommunestyret bare bestemme en ting. Det er å opptre vrient og dermed forsinke sporet noen år. Ut over det avgjør regjeringa og Stortinget når og hvor sporet skal legges.

Jernbaneverket, regjeringa og Stortinget vil helt klart velge trase på grunnlag av hva som er best jernbaneteknisk, og hva som er billigst. Da faller trase midt automatisk bort.

Særlig etter de fagrapportene Jernbaneverket la fram 18. mai, tror jeg det er minst 90 prosent sjanse for at vestre trase best fyller de krava Jernbaneverket og rikspolitikerne legger avgjørende vekt på. Før utredningen kommer 1. juni, vet verken jeg eller andre dette sikkert. Tar jeg feil, og Jernbaneverket lander på østre trase, vil jeg sjølsagt godta det.

Noe annet vil være ytterst uklokt. Bare ved å godta Jernbaneverkets forslag, kan vi få dobbeltsporet minst til Hamar i 2024 og til Lillehammer i 2030.

Jeg vil ellers minne om at kommunestyret i Hamar i 2011 enstemmig vedtok å bygge 240.000 kvm med boliger og næringslokaler i strandsonen, og da med fortsatt jernbane der. Administrerende direktør Tron Sanderud i Utstillingsplassen Eiendom mener dobbeltspor og fortsatt nærliggende stasjon gjør strandsonen enda mer populær å bygge ut. Jernbaneverket sier seg i fagrapporten om byutvikling og knutepunkt enig i det argumentet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke