buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
MOLLöSUND: Attraksjonsdriverne må komme først, eksempelvis i form av utbygging av små «fiskelandsbyer» som her i Mollösund i Västra Götalands län i Bohuslän i Sverige.
 
Ny Mjøsa-satsing – et konkret innspill
Suksess: Sommeråpent sendingene fra Mjøsa ble en stor suksess. Ordførerne ønsker å videreføre dette samarbeidet – strålende.

Publisert: 19.okt.2016 16:24
Oppdatert: 19.okt.2016 16:41

En av de største satsingene i etterkant av suksesslekene Lillehammer 1994, som vel ingen helt så konturene av, var hyttesatsingen, hele verdiskapingen knyttet til denne. Få eller ingen trodde på Hafjell eller Kvitfjell. I dag er det veldig mange i vår region som henter sitt levebrød fra hyttebyggingen, en satsing som sikkert vil vare i mange år ennå.

Hyttesatsing – også ved Mjøsa.

Mitt innspill er inspirert av denne gode historien. Mennesket har et sterkt forhold til vann, det er noe beroligende ved å oppholde seg ved vannet, være i eller på det – eller bare lytte til det. Mange av oss er så heldige at vi har et 2. hjem ved et vann, særlig ved sjøen, langt flere ønsker seg det. Hva kan være alternativet for alle, i den store østlandsregionen? Jo, et eget sted ved den største, og flotteste, av innlandssjøene – ved Mjøsa.

Kommunene som tilretteleggere.

Kommunene må være sentrale i å tilrettelegge for en slik utvikling, men skal ikke sitte i høysetet når det gjelder å lede den kommersielle satsingen. En satsing som kan gjøre hyttesatsingen ved Mjøsa enda frakkere enn det vi til nå har sett i fjellet.

I de senere årene er det kommet mye bra ut av å satse på næringsklynger, satse på at du har mer å hente ved å arbeide målrettet og kraftfullt sammen, enn å fastholde troen på at naboen din er hovedkonkurrenten. I en hyttesatsing ved Mjøsa er det grunnlag for mange næringsklynger (ikke uttømmende):

A. Byggenæringen – videreutvikling av innovasjoner som er på gang. B. Utomhusanlegg. C. Alt innen planlegging og ferdigstillelse innen arkitektur, design, innredning – håndverkstjenester. D. Opplevelsesnæringene; et stort mangfold av opplevelser, eksempelvis delingstjenester ift. båt, seilbåt, transport.

Hva slags konsept kan være attraktivt nok?

Noen hovedelementer som må være på plass for å trekke kapital og et nødvendig antall kjøpelystne til Mjøsa. Dette trenger ikke være bare enkelt, noen i regionen har erfaringer som underbygger dette. Attraksjonsdriverne må komme først, eksempelvis i form av utbygging av små «fiskelandsbyer» (se bildet fra Molløsund). Her vil allmennheten ha fri adgang. Fordi de vil bo i varme senger, må det tillattes bygging av boliger på pæler ut i Mjøsa. Her kommer også tyngde og skala inn. Det må være noen sterke utviklingsmotorer som drar dette, innen rammer som er trukket opp av kommunene. Om det planmessig hadde vært tilrettelagt for en slik utbygging, som hadde blitt etablert først, føler jeg meg sikker på at hyttene i Kvitsandvika og Finsandvika hadde fått «bein å gå på».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat