Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
23. sep
NATUREN: Tiur på grantopp har god oversikt og flyt på god avstand.
FOTO: Torstein Hervland
 
Nye veger inn i marka - naturen krymper
Et mål i Friluftslivets år er å legge til rette for at flest mulig kan komme ut og bruke kroppen i friluft.

Publisert: 10.jun.2015 04:00
Oppdatert: 10.jun.2015 12:09

I marka er det et omfattende skogsbilvegnett som gjør det mulig å nå ut både med bil og sykkel. Bilvegene ligger så tett at naturarealene mellom bærer preg av et lappeteppe og enda er det ikke nok. Ulike interesser har ønske om enda mer tilrettelegging for å komme lettvint og fort fram over alt.

Følgene av at naturen blir delt opp i stadig mindre enheter er at landskapselementet mister sin naturlige tilstand. Arealene som blir igjen urørte blir etter hvert så små at det er vanskelig å finne områder der det er mulig å oppleve stillheten.

For mange betyr naturopplevelse en stille vandring med våkne sanser der en kan lytte til de naturlige lydene fra fugler og dyr, observere spor og glede seg over blomster og varierende vegetasjon. I en stille stund på en stubbe kan en oppleve at dyr og fugler kommer til en i stedet for å bli skremt bort.

Hva med dem som bor i terrenget, dyr og fugler, hvordan opplever de stadig mindre arealer og økende ferdsel? Hvor lang er fluktavstanden for skogsfugl? De er sky og holder seg på god avstand fra mennesker.

Mange har ikke hundene sine under full kontroll til enhver tid heller, det utgjør en fare for småvilt og skogsfugl. Er det upåvirkede arealet mellom ulike traseer lite fra før, kan nye traseer og økt ferdsel føre til at mindre områder krymper så mye at dyrelivet blir fortrengt.

Sykkelvegen som er planlagt mellom Vollkoia og Høyenhall har en lengde på i alt 2500 m og hvis en kalkulerer med 250 m på hver side utgjør dette 1,25 km2 som blir mer eller mindre påvirket av anlegg og bruk. Så meget er det ikke urealistisk å beregne hva naturkvalitetene krymper med bare for denne traseen.

Når det er flere tilretteleggingskåte interesseorganisasjoner som presser på for enda flere traseer på Hedmarksvidda må det være lett å forstå at det er nødvendig med en fullstendig oversikt over de totale konsekvensene dette medfører før evt. nye stier/veger blir opparbeidet.

Den planlagte sykkelvegen mellom Vollkoia og Høyenhall er dertil fullstendig overflødig da det allerede er en parallell sti på samme strekningen. Det er trolig en gammel sti som fører forbi Bjørsetra til Høyenhall. Hvis denne ble bedre ryddet for vegetasjon uten annen tilrettelegging enn noen klopper på enkelte bløte steder ville den være fullt fremkommelig til fots, syklister kan trille syklene om de ønsker å bruke fotstier. Arbeidet med å opparbeide den nye stien er ennå ikke påbegynt – det er ikke for sent å snu!

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke