hacklink
18. sep
 
«Nye veier» - samma folka
Veiutbygging

Publisert: 02.aug.2016 04:00
Oppdatert: 02.aug.2016 09:18

Nå kommer det fram at det nye statlige selskapet som konkurrerer med «søsterselskapet» som har felles eier har fått tildelt prosjekter som skal bygges mer rasjonelt, billigere, raskere og mer strukturert (påstander som ikke holder mål). De skal bygge mindre frostsikring, mindre drenering, kutte belysning og smalere veier.

LES OGSÅ: Ikke gamble med sikkerheten

Klima har jo ikke forandra seg siden starten på bygging av E6 langs Mjøsa, hvor de underdimensjonerte drenering og enkelte steder måtte gjøre jobben om igjen. Og ved store nedbørsmengder som vannet fosser over veien og skaper fare for bilistene på E6 mellom Tangen og Espa. Bare det å spare på disse nevnte punktene er jo galskap og dårlige sparetiltak

Frps Tor Andre Johnsen synes det er helt greit å kutte belysning. Joda i sommerhalvåret er det helt greit. Men oktober og ut mars er det helt klart behov for belysning som er noe helt annet enn ledelyset fra Dal og nordover mot Stange. Frp er jo så ivrig for 110 kilometersgrense hele året. Ja, da kan jo ikke snevre inn kjørebanene eller lage smalere grøftekanter og midtdelere.

Tilbake til selskapet Nye Veier. Hvorfor opprettet regjeringa dette selskapet og i tillegg beholdt det gamle som en konkurrent? Konkurrent er det vel egentlig ikke – i og med at det er departementet som «plasserer» oppgaver og «tar i fra» det andre. Hva sier konkurransetilsynet og EU til slik inngåelse av kontraktvirksomhet? De vet nok ikke om det.

Både Statens Vegvesen og Nye Veier benytter er hærskare av konsulenter for å prosjektere. I min enkle forståelse – må dette bli enda dyrere enn det hadde blitt med det førstnevnte alene. Forstå det den som kan. Blir spennende å se nye E6 fra Kolomoen til Moelv ferdig bygd på rekordtid. Med supertynn asfalt, redusert frostsikring og manglende drenering.

Resultatet i sommerhalvåret - en flytende veibane med vannplaning med livet som innsats og vinterhalvåret telehiv med magasug. Blir reine helårlig tivoliopplevelse.

Jeg tror nok de innleide konsulenter prosjekterer og råder også Nye Veier til å følge oppsatte normer for veibygging i Norge.

Det slår meg samtidig nå at det umulig er lenge til det kommer en ny aktør innen jernbanebygging også, og den bør hete «nye spor» - dropp to skinner – legg svillene på langs og bruk en skinne midt under togsettet – her er det mange penger å spare og utnytte ressurser.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke