Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
21. sep
E6: Denne veien på Kolomoen i Stange ble bygd av den forrige regjeringen, uten veilys. Var fokuset på trafikksikkerhet lavt. spør samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.Foto: Christian E. Bergheim
 
Nye Veier bygger bedre veier enn Ap gjorde
Endelig er vi i gang med å få bygget ny E18 gjennom Bamble, E18 Tvedestrand-Arendal og E6 fra Kolomoen. Det har vært ønsket og planlagt i mange tiår.

Publisert: 26.jan.2017 16:13
Oppdatert: 26.jan.2017 16:13

Markant økning i veibevilgningene de siste årene har gitt økonomisk rom til flere prosjekter. Man går fra plan til bygging. Den nye veien vil redusere reisetid og øke trafikksikkerheten betydelig. Det er jeg glad for.

Det er det nye veiselskapet Nye Veier som skal stå for utbyggingene. Med Nye Veier har vi fått en egen organisasjon som er spisset på å bygge en spesiell type motorveier. De skal bygge lengre og sammenhengende strekninger, noe som blant annet reduserer utgifter til opp- og nedrigging av anlegg og utstyr. Vi får standardiserte løsninger, og ved å bruke totalenterpriser reduserer vi blant annet behovet for oppfølging fra byggherren. Med Nye Veier klarer vi å tenke både langsiktig og helhetlig.

Kritiske røster, blant annet Anette Trettebergstuen (HA 11. januar), hevder at denne effektiviseringen går på bekostning av trafikksikkerheten. Det stemmer ikke. Nye Veier vil sette inn trafikksikkerhetstiltak der de har størst effekt. Det betyr å erstatte svingete to-feltsveier uten midtrekkverk med fire-felts motorveier med midtrekkverk, viltgjerder, trafikksikkert sideterreng og slakest mulig svinger. Nye Veiers arbeid med å prioritere blant ulike tiltak vil faktisk gi mer sikkerhet for pengene.

Det er egentlig oppsiktsvekkende når Trettebergstuen kritiserer Nye Veier AS for at de vurderer å anlegge vegskulderen på «bare» to meter. Kan jeg minne om at dagens regelverk sier minimum 1,5 meter. Og at Ap i regjering tillot bygging av ny firefelt E6 med bare 0,75 meter veiskulder. Nye Veier bygger altså bedre vei enn Ap, likevel klager Ap. Snakk om svartmaling

La meg også minne om at Nye Veier sier de vil plassere rekkverket 75 cm utenfor veiskulderen. Det blir dermed et kjøresterkt areal på 2.75 meter utenfor selve veien. Uavhengig av om vi da regner to meter eller 2,75 meter, blir det bedre enn det som er dagens regler - og ikke minst bedre enn det som ble vedtatt under forrige regjering, hvor Trettebergstuens parti satt i føringen.

Det er riktig at Nye Veier også gjør vurderinger om behovet for belysning på oversiktlige, trygge motorveistrekninger. Det er dog ikke nytt. Under forrige regjering ble for eksempel strekninger på E6 nord for Gardermoen bygget uten belysning. Det er oppsiktsvekkende dersom Trettebergstuen nå mener at den veien ble bygget med lavt fokus på trafikksikkerhet.

Nye Veier følger selvfølgelig alle lover og forskrifter, og Statens vegvesens veinormaler. Selskapet har imidlertid et mandat om å fornye veiutbyggingen i Norge, slik at vi får pengene til å strekke lenger, og enda flere kilometer vei kan bli oppgradert til en bedre standard. Det gjør de ved å utfordre veinormalene slik at de kan forbedres – og gjøre veiene bedre og tryggere.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke