buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Stasjon: Mer kronglete fra Bekkelaget til Vikingskipet enn til dagens stasjon?

Foto: Trond Lillebo
 
Ofrer strandsonen for 110 togpassasjerer
Jernbaneverkets egen utredning sier det blir kun 110 flere daglige togpassasjerer ved valg av dagens jernbanestasjon fremfor Vikingskipet.

Publisert: 16.sep.2016 04:01
Oppdatert: 16.sep.2016 09:38

Det gir 1,17 flere passasjerer per avgang og er innenfor en feilmargin, og kan derfor ikke vektlegges. En jernbanestasjon ved Vikingskipet vil gi 1250 flere av- og påstigende per dag etter åpning av dobbeltspor i 2024, mot 1360 ved valg av dagens jernbanestasjon, står det på side 45 i «InterCity Dovrebanen, Konsekvensutredning - Fagrapport Prissatte konsekvenser». Dette er en del av Jernbaneverkets egen utredning og anbefaling.

LES OGSÅ: 900 eller 3600 meter strandlinje

På side fem i den ovennevnte rapporten antyder Jernbaneverket at dette er neglisjerbare forskjeller.

«Det er moderate forskjeller i antall reisende mellom alternativene, noe som tilsier at valg av stasjonslokalisering i Hamar har mindre betydning for antall togreiser. Forskjeller i antall togreiser mellom de ulike stasjonslokaliseringene skyldes forskjeller i reisetiden for tilbringertransport til og fra jernbanestasjonen. Med en kort gangavstand fra sentrale steder i Hamar til samtlige stasjonslokaliseringer blir også tilbringertransporten fra bosteder og arbeidsplasser relativt lik mellom de ulike stasjonslokaliseringene.»

Utredningens uforståelige forutsetning om at trafikk fra Bekkelaget får en mer kronglete veg til Vikingskipet enn til dagens jernbanestasjon, illustrerer usikkerheten ved tallene.

Planleggingsleder Sverre Setvik i Jernbaneverket var imidlertid skråsikker i en uttalelse han nylig ga til HA:

«Korridor Øst oppfyller ikke samfunnsmålet om et miljøvennlig transportsystem av høy kvalitet som knytter bo- og arbeidsmarkeder sammen. Derfor kommer vi ikke til å endre statusen «fraråder», med mindre noe helt nytt dukker opp i løpet av høringsperioden.»

LES OGSÅ: Reaksjoner på Jernbaneverkets framlegg

I juni ble Setvik spurt av HA om han forstår at en del av Hamars befolkning synes at Korridor Vest er et dårlig alternativ, men ikke tør si det høyt, i frykt for at dobbeltsporet stopper i Stange. I svaret valgte Setvik å bygge opp under denne frykten:

«Jeg skjønner den. Jeg mener det er viktig for Hamar å komme til enighet om trase gjennom Hamar med tanke på Nasjonal transportplan, som legges fram neste år. Så vi skjønner at den er litt vanskelig, og at det da kan oppfattes som at de bare må godta vårt forslag. Men samtidig er vi også nødt til å være tydelig på hva vi faglig mener og anbefaler.»

Dette står i kontrast til hva Setviks egen statsråd, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, nylig svarte på et lignende spørsmål fra HA. Spørsmålet var: «Om kommunestyret vedtar øst, og Jernbaneverket legger ned innsigelse, vil det likevel være mulig å rekke Nasjonal Transportplan neste vår?»

Samferdselsministeren svarte: «Strekningen faller jo ikke ut av NTP om man bruker noen måneder mer på å finne praktiske løsninger».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat