buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
 
.....og dermed var det match igjen!
Valgkamp: Akkurat nå vil velgerne ha Busterud som ordfører og jernbanen vekk fra Mjøsa. Vi får en thriller av en valgkamp!

Publisert: 20.jun.2015 07:29
Oppdatert: 22.jun.2015 10:09

Vi har alle opplevd det, vi som jevnlig benker oss for å se en fotballkamp. Det ene laget har skaffet seg en tilsynelatende trygg 2-0-ledelse. Det kan se ut som det hele er avgjort.

Motstanderlagets spillere begynner å bli motløse, spillet er søvndyssende. Publikum begynner å se på klokka.

Så helt uventet kommer det en scoring, litt ut av det blå etter en halvsjanse. 2-1! Et lite håp tennes, og angrepene kommer plutselig på løpende bånd. Nytt mål! 2-2! Det er helt åpent igjen, og publikum jubler.

Var det litt slik vi opplevde inngangen på valgkampen? En litt døsig valgkamp, hvor resultatet nesten var gitt på forhånd?

Arbeiderpartiet kunne gjennom vinteren notere en oppslutning nesten på nivå med landsfader Einar Gerhardsens tid.

Og uansett hvor høyt det ble ropt om jernbanefri strandsone, var mumlingen hos den nesten tause majoritet ikke til å ta feil av. Toget må gå der det går i dag.

Meningsmålingene som Hamar Arbeiderblad har publisert denne uka har gjort valgkampen vid åpen igjen.

Særlig er jernbanemålingen interessant. I februar sa 60 prosent av velgerne at de ønsket at jernbanens dobbeltspor skulle gå langs Mjøsa.

Nå er det bare 35 prosent som holder fast ved «dagens trase».

Det er et velgerras av dimensjoner, og gjør at jernbanedebatten nå får helt ny kraft.

Hva har egentlig skjedd? Det fins flere årsaker. For det første har korridor 2, det såkalte Hamar Midt-alternativet med tunnel og stasjon under bakken, kommet inn i den formelle utredningsprosessen.

Jernbaneverkets folk har riktignok latt det skinne gjennom at dette primært skjer for å ivareta lokaldemokratiet. Men tunnelalternativet har uansett fått legitimitet.

Vi kan ikke se bort fra at en serie av informasjonsmøter om jernbanealternativene har hatt en virkning. Særlig har Høyre og Venstre vært aktive. I så måte er det spesielt interessant på se den markante bevegelsen hos Høyres velgere.

I februar var det solid flertall blant Høyre-velgerne for å la dobbeltsporet gå langs dagens trase. Nå er det bare 19 prosent som holder fast ved dette. Faktisk er det velgerne til By- og bygdelista som nå utgjør tyngdepunktet for korridor 1.

Også de unge velgerne har blitt trukket inn i debatten, med egne politiske møter. Det er jo de som skal leve med valget som gjøres, ikke dagens pensjonister.

Målingen viser at det er velgerne under 30 år som er mest skeptiske til dobbeltspor langs Mjøsa. 60-åringene vil ha dobbeltspor langs dagens trase.

Kunnskap er avgjørende for å ta standpunkt. I jernbanedebattens tidlige fase kunne nok mange la seg overmanne av det store antall alternativer. Det hjelper for folk flest når det nå skrelles ned til de tre alternativene som skal utredes.

Blir jernbanesaken den store saken i valgkampen? Jeg er fortsatt i tvil om det.

Det lekker nå jevnlig ut kuttforslag fra rådmannens kontor.

Vi får snart presentert en liste over hvor tilbudet forsvinner, eller blir dårligere og dyrere. Dette kommer tett på velgernes hverdag, mens dobbeltsporet blir utredernes eiendom et års tid.

Derfor er det sannsynlig at kommuneøkonomien vil bli viktigst når vi går inn i valgkampens sluttfase.

Partibarometeret for Hamar viser også at det er helt åpent hvem som blir ordfører etter valget.

Det har en stund sett ut som Ap hadde tatt nakketak på konkurrentene. På nasjonalt plan framsto Ap-leder Jonas Gahr Støre nærmest som en usårlig helgen.

Regjeringen gjorde ikke annet enn å rote det til for seg, i sak etter sak. Det var velgerflukt fra Høyre og Fremskrittspartiet. Høyre-ordførere over hele Norge fryktet at kommunevalget allerede var et tapt slag.

Men slike politiske stemningsbølger varer sjelden evig. De siste ukene har selv Jonas Gahr Støre vist seg å være laget av kjøtt og blod. Noen prosentpoengs fall er nok til at det også merkes ute i kommunene.

Den siste Hamar-målingen gir et knappest mulig flertall for opposisjonen. «Tilbake på tronen» skrev vi her i avisen, med Einar Busterud avbildet ved et campingbord.

Men som leder i Hamar Ap, Thomas Langeland Jørgensen poengterte på Facebook, er det fortsatt slik at Hamar Ap går inn i valgkampen med en oppslutning på 39 prosent. Suverent størst og bedre enn valgresultatet for fire år siden.

Målingen er likevel et tydelig varsel om at det blir kamp helt til fløyta går. En lokal liste som BBL kommer tradisjonelt sterkere og sterkere utover valgkampen, når velgerne for alvor tar innover seg at det er kommunevalg.

For Ap er det et positivt tegn at ordfører Morten Aspeli gjør et sprang opp på den personifiserte ordførermålingen.

På den annen side er det skummelt når hele opposisjonen går fram. Mer skal ikke til for at dagens flertall skal ryke.

Til sjuende og sist er det viktigste for velgerne hvilken politikk som skal føres i Hamar.

Og hva får vi når Einar Busterud med «hjertet til venstre» skal ta stilling til privatisering, eiendomsskatt og jernbanetraseer sammen med Frp, Høyre og Venstre? Det er det fortsatt ingen som vet.

Men når Thomas Langeland Jørgensen kan komme med et uformelt frieri til Høyres Knut Fangberget, forteller det kanskje at skillelinjene ikke er så store?

God helg!

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat