23. okt
 
Øker ikke utslippene

Publisert: 08.mai.2019 14:34
Oppdatert: 08.mai.2019 15:25

Forrige gang Per Svardal var i avisa skrev han mest om dieselbiler. Da var vi uenige. Denne gangen skriver han mest om elbiler. Vi er fortsatt uenige, men nå forstår jeg bedre hvorfor.

Svardal mener problemet med elbilene er at de går på strøm, og at denne strømmen kunne gått til å erstatte kullkraft i eksempelvis Tyskland. Med den logikken burde vi alle hatt et dieselaggregat til å drive kjøleskap og vaskemaskiner. De fleste skjønner at det er et dårlig klimatiltak.

Regnestykket som presenteres er veldig enkelt. Virkeligheten er som vanlig mer kompleks. Her er noen av momentene Svardal utelater i sitt regnestykke:

- EUs kvoteordning gjelder for strømproduksjon, ikke transport. Det er altså lagt et tak på utslipp fra strømproduksjon, mens et slikt ikke finnes for transport.

- Elbiler kan virke stabiliserende på strømnettet fordi de i stor grad lader om natten da forbruket ellers er lavt.

- Elmotoren er mer energieffektiv enn forbrenningsmotoren.

- Pris både påvirkes av og påvirker etterspørsel.

- Hvis alle personbiler i Norge var elektriske ville det krevd ca. fem prosent av norsk strømproduksjon. Det er omtrent like mye elektrisitet som vi i dag bruker til olje- og gassproduksjon.

Jeg er helt enig i at reduksjon i strømforbruk kan kutte klimagassutslipp. Men det virker snodig å plukke ut elbilen som klimasynder. Vi bør heller starte med varmekablene på hytta, unødvendig utebelysning og fyring for kråka.

Jeg er også enig i at situasjonen er annerledes i Tyskland. De har mer kull i el-miksen og veiene er mindre egnet for elbil. Når bilene kan kjøre 140 km/t blir det hyppige ladestopp. Strømforbruket bekymrer nok også noen. Men når Svardal skriver at en full elektrifisering av personbilparken i Tyskland vil kreve rundt 120 TWh må vi ta med at Tyskland er en stor strømeksportør. I 2017 eksporterte de netto 60 TWh.

Tanken om at det vil ta 100 år å elektrifisere både strømproduksjon og transport er absurd. Det har vi ikke tid til. Innen den tid vil vi være tomme for olje og klimaet vil ha løpt løpsk. Løsningen må være å redusere forbruk der vi kan, elektrifisere der vi kan og gjøre strømproduksjonen fornybar der vi kan. Potensialet er stort, men vi må handle nå.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke