23. okt
 
Om fakta, hederog fordømmelse i jernbanedebatten
Jeg vil igjen gi honnør til Holm, Skipnes, Børresen og Øygarden for deres flotte innsats og gode jobb for å gjøre kulvertløsningen bedre.

0
Publisert: 12.aug.2016 04:00
Oppdatert: 12.aug.2016 07:05

MENINGER

Jeg har imidlertid et spørsmål til dem. De gjentar hele tiden at kulvertløsningen i Korridor vest medfører at ingen hus i Hamar må rives. Dette er senere gjentatt av andre debattanter. Jeg finner dette noe underlig, og i skarp kontrast til det Jernbaneverket (JBV) selv har uttalt i sine rapporter.

Fra Jernbaneverkets anbefaling for kommunedelplan Sørli-Brumunddal framlagt i juni 2016 siterer jeg om kulvertalternativet:

«Tunnelpåhugg ved Koigen innebærer riving av mange bygninger og inngrep i eksisterende park i anleggsperioden».

Senere presiseringer fra JBV viser at 625 grunneiere i Hamar vil bli berørt med dobbeltsporet i kulvert langs Korridor vest. Hvor har Holm, Skipnes, Børresen og Øygarden sin informasjon om null-inngrep fra?

Videre ser jeg at Jan Larsen i et annet innlegg er raus i sin hederlige omtale av de fire, men ditto lite raus når det gjelder debattanter for en jernbanefri strandsone.

Selv har jeg liten tro på at jernbanedebatt i Hamar noen gang blir en OL-øvelse, og det er således lite interessant å dele ut medaljer for hvem som har brakt de største dimensjonene inn i debatten.

Dog er det grunn til å minne om at et enstemmig kommunestyre i juni 2011 vedtok en kommuneplan som både innebar dobbeltspor på bru i Mjøsa, og videre i en åpen dagløsning gjennom Hamar Vest. I tråd med Jernbaneverkets forslag.

Dette resulterte i at noen folkeaksjonister reiste og protesterte. Først var de en håndfull, så et par håndfuller, og så flere og flere, til de i dag teller 6.000.

Det er først og fremst disse folkeaksjonistene som har brakt jernbanedebatten ut til folket, gjennom debattinnlegg, fakta og bilder, noe som igjen nødvendiggjorde folkemøter i kommunal regi.

Resultatet av dette er at en etter en har forkastet Jernbaneverkets opprinnelige forslag, og kommunestyrets enstemmige vedtak fra 2011. Til slutt også Jernbaneverket selv.

En kan vel trygt si at hadde det ikke vært for noen folkeaksjonister for en jernbanefri strandsone, hadde ikke Holm, Skipnes, Børresen og Øygarden i dag hatt noen kulvertløsning å forbedre. Langt mer enn at folkeaksjonistene skal fordømmes av Jan Larsen, skal de hedres av alle oss andre.

Og er det noe som bør få plass i historiebøkene, så er det akkurat dette. At en håndfull aksjonister skapte en bevegelse som forandret den hedmarske mentalitet fra å stå med lua i hånda, til å stå fram å kreve sin rett, og kreve forandringer.

Men er Jan Larsen heldig, kan det være at også historieskriverne er så rause at de ofrer et avsnitt på dem som alltid har vært imot enhver form for nytenkning og mentalitetsforandring.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke