buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Om ikke å la seg lure
Signert. Erik Kristiansen skriver om kritisk tenking: Fra maleren Goya, via humanetikerne til Statens vegvesen.

Publisert: 24.mar.2017 06:10
Oppdatert: 24.mar.2017 06:58

I Museo del Prado i Madrid henger et maleri av Francisco Goya. Maleriet har tittelen «Når fornuften sover våkner monstrene». Han malte dette i 1798, altså ei god stund før Facebook, Twitter og andre sosiale medier så dagens lys. Da må det ha vært, allerede da, et problem med monstre i hverdagen.

Nå var Goya en kar, ifølge kjennere, som dyrket personlighetens frihet til de grader, ut over alle akademiske regler. Han innehadde en voldsom uttrykkskraft og øvde enorm innflytelse på all kunst i Europa i lang tid.

Ifølge leksika viste han stor bredde i sine motiver, han malte avslørende portretter med avslørende og usminkede karakteristikker. Ifølge Stephan Tschudi-Madsen utviklet han seg til en samfunnskritisk billedkunstner, og det kan ikke ha vært enkelt ettersom han var hoffmaler i Madrid. Hans maleri av Karl den fjerde med familie er til de grader avslørende, men arrestert ble han ikke. Muligens fordi Karl den fjerde ikke oppfattet poenget?

Han kan i alle fall ikke beskyldes for å ha bedrevet skjønnmaling.

Det er et langt sprang fra Goya til Human-Etisk Forbund (HEF). Men det slo meg her en dag at arbeidsfeltet ikke er særlig ulikt. I 2011 startet humanistene en kampanje som fikk navnet «Ingen liker å bli lurt». Der får vi vite at de betrakter begrepet kritisk tenking som synonymt med åpen og undersøkende, og at nysgjerrighet henger sammen med åpenhet.

Hva mener så HEF med kritisk tenking? Det handler ikke bare om de tingene vi kan måle rundt oss, men også om våre holdninger til mennesker, sier HEF. Og de stiller det forunderlige spørsmål «Kan vi lære å tenke?». Ikke enkelt dette, men er de tankene vi har i hodet til enhver tid tenking? I så fall, sier HEF, så er tenking noe vi uvilkårlig gjør og derfor ikke noe vi trenger å lære.

Derfor blir det nyttig å definere hva vi mener med begrepet tenking. Vi tenker åpenlyst ikke rasjonelt sånn uten videre. Å kunne holde fast ved en tanke og undersøke den med hensyn til holdbarhet og konsekvenser krever såpass mye anstrengelse og konsentrasjon at det bryter med det «naturlig» dagligdagse, hevder HEF.

Jeg tror alle kjenner seg igjen i dette: Vi er flinke til å påpeke feil og mangler mennesker rundt oss har, og at denne type kritikk er det de færreste av oss som setter pris på. Den er det vi kaller negativt ladet, og har ingen ting med begrepet kritisk tenking å gjøre. Kritisk tenking, i en filosofisk forstand, inneholder ikke surhet, opposisjonstrang eller dømmesyke, sier HEF i sin kampanje. Kritisk tenking betyr kun å undersøke ulike saksforhold på en selvstendig og systematisk måte.

Tusenkronersspørsmålet blir derfor: Det jeg tror, forholder det seg virkelig slik? Det er kanskje litt selvmotsigende når HEF sier at veien til helvete er brolagt med gode forsetter, ettersom dette er et lite humant sted. Men jeg skjønner hva de mener. Vi kan ha de beste intensjoner, de flotteste begrunnelser og de aller beste beveggrunner for å si det vi sier, men det fritar oss ikke for ansvar.

Å starte med Goya og fortsette med Human-Etisk Forbund, kan oppfattes som en kronglete måte å nærme seg Statens vegvesen (SVV) på. De har gjennomført noe de kaller Innsigelsesbefaring, og framlagt resultatene av denne. Og før jeg går videre, så kan vi stille oss spørsmålet om den kritikken som kom mot Per Magnar Klomstad i SVV er et uttrykk for naturlig, dagligdags tenking eller kritisk tenking i filosofisk forstand? Og dette handler ikke om å være for eller mot øst eller vest, men om tenkingen som Klomstads faglige vurderinger frambrakte i etterkant.

Korridor 3 (øst) har størst konsekvens for hovedvegnettet, sier SVV, og forsterkes av en lang anleggsfase. Tre av innfartsvegene blir berørt av konstruksjoner over eller under, og medfører stengning i lang tid. Stangeveien må stenges i sin helhet i anleggsperioden, 12–13000 kjøretøy per dag må overføres til E6 og Vangsvegen inn mot Hamar. Det vil bli svært krevende.

Det tok kort tid før de første karakteristikker og vurderinger forelå på nettet. SVV bløffet, trafikkproblemene var overdrevne og kunne lett løses hvis man la godviljen til. Det kan bygges ny bru ved siden av den eksisterende Stangebrua (i Ramsarområdet, min kommentar) uten større kostnader, for deretter å rive den gamle. Med ny firefelts E6 ville omkjøringene gå glatt som smør, det er ikke stor trafikk her, og det ble sågar vist til Oslotunnelen som tok av 100.000 biler under anleggsperioden der osv. Oppsummert: En virkelighetsbeskrivelse som de aller fleste vil oppfatte som lite edruelig. Dette blir faktisk så krevende som SVV påpeker, uansett trasé.

Dette er bare ett av mange interessante fenomener i vår tid. Hvis jeg skal forsøke å tenke høyt om hva som er grunnen til denne kreativiteten på mange områder, så kan den ha sammenheng med en vrangforestilling om at man er best tjent med at alle potensielle negative følgekostnader framstilles som oppkonstruerte, overdrevne eller som en konspirasjon iverksatt for å skade, i dette tilfellet byen Hamar.

Ingen liker å bli lurt, sier HEF. Derfor er alle parter, uansett preferanse, best tjent med heller ikke å lure seg selv. Kan vi bli enige om å undersøke ulike saksforhold på en selvstendig og systematisk måte, så kommer denne verden til å bli et bedre sted å være. Sånn sett har vi litt å lære av Goya, han drev som sagt ikke med skjønnmaling.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat