buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
18. okt
 
Om «Norges beste matjord»

Publisert: 13.okt.2016 08:33
Oppdatert: 13.okt.2016 10:50

Angående jernbaneingen er den selvsagt rørende den omtanken noen nå viser til Åkersvika naturreservat og jordene på Børstad. Den har min fulle forståelse.

Går vi dog noen år tilbake i tiden, til valg av E6-trase gjennom Hamar, finner vi de samme omsorgsfulle personene der, men da på motsatt side. Den gangen valgte et enstemmig kommunestyre i Hamar (inkludert Arbeiderpartiet) og et enstemmig Fylkesting i Hedmark (inkludert Arbeiderpartiet) at traseen skulle gå tvers gjennom indrefileten av naturreservatet. Ut i fra dette faktum blir ikke dagens omtanke bare rørende, den grenser til det irriterende.

Den gangen fantes det også et alternativ til E6 gjennom Åkersvika. Alternativet var en senketunnel med en pris på 1,6 milliarder kroner ekstra. Dette ble for mye for våre lokale politikere den gangen. Så mye at de fryktet en slik ekstrakostnad kunne velte hele utbyggingen.

Men i dag skremmer visst ikke et dobbelt så høyt antall milliardbeløp. Og dette altså for å verne en øreflipp av det naturreservatet de har tatt indrefileten fra. I tillegg vil en jernbanetrase i vest skape en barriere mot Mjøsa, og ødelegge Hamars eksistens som Mjøsby.

Med et slikt bakteppe går omtanken fra å være rørende, til å bli irriterende, til å ende opp som motbydelig.

Med vedtaket om å bygge en firefelts motorvei gjennom Åkersvika, har dette våtmarksområdet fått et varig banesår. Og dette banesåret rammer selvsagt også den matjorda som er nærmeste nabo til E6.

I så måte må vi nok innse at matjorda i Hamar vest for E6 aldri mer blir «Norges beste matjord». Det er vel heller et spørsmål hvor lenge EU godtar at det dyrkes mat her. Det beste nå er således å kjempe for den matjorda som ligger mer egnet til enn i en trafikkøy på Børstad, og nydyrke i disse mer egnede områdene.

Matjorda vest for E6 i Hamar er tapt for matproduksjon. Disse områdene kan først som sist omreguleres til annen næringsvirksomhet, boliger og infrastruktur. Og så må matjorda erstattes på steder som er forskånet fra forurensing fra en firefelts motorvei. På den måten vil Arbeiderpartiets gamle slagord fortsatt være gjeldende: «By og land, hand i hand».

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat