buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
Ønsker Bane Nor å forsinke trasevalget?

Publisert: 14.feb.2018 14:13
Oppdatert: 14.feb.2018 17:22

Vi finner grunn til å stille dette spørsmålet. HA har gjengitt at Bane NOR varsler innsigelse mot ny kommuneplan hvis bruløsningen tas ut. Mange forundres over dette, særlig i lys av:

1. Statsministerens og hennes følges uttalelser på brygga 11. august 2017. Tydelige signaler om at Øst foretrekkes, men de vil vite mer om løsninger og økonomi.

2. Brevene fra Samferdselsdepartementet 1. og 14. september 2017. Her skriver departementet: «Samferdselsdepartementet ønsker å presisere at det skal utarbeides to likeverdige alternative kommunedelplanforslag for alternativ Øst og alternativ Vest. For begge alternativene skal det utarbeides en samfunnsøkonomisk kost-/nytteanalyse.»

3. Det som ble sagt og ikke minst ikke ble sagt på (re)oppstartsmøtet i Hamar kommunes regi 16. oktober 2017.

Tiden går, og rett før høringsfristen for arealplanen 12. januar 2018, kommer plutselig bruløsningen opp igjen i Bane NORs høringssvar på en måte som gjør at mange leser «varsel» om innsigelse som en «trussel». En innsigelse til planarbeidet vil føre til ytterligere forsinkelse.

Betyr dette at Bane NOR vil ha bru som eneste alternativ i Vest, siden det i brev fra departementet bare omtales ett alternativ i den korridoren?

Statsministeren og hennes følge mente at det man trengte svar på, burde kunne foreligge i løpet av noen måneder.

Hamar kommune har vært tydelige på at de ønsker en rask avklaring av hensyn til byens utvikling. Det er en stor utfordring for en by å ha to korridorer båndlagt i mange år.

Jernbanedirektoratet og Bane NOR har ment at høsten 2020 bør være tidspunkt for ferdigstilling, i lys av revidering av Nasjonal Transportplan i 2021.Dette er lang tid, særlig når det tross alt bare er snakk om tilleggsutredninger.

Hvorfor ønsker Bane NOR å bruke så lang tid, når både de som blir mest berørt (kommunen) og de skal bestemme (statsministeren og departementet) vil ha fortgang? Dette skulle vi gjerne visst svaret på.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat