buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
Stasjon: Hamar vil fortsatt være jernbanebyen i Hedmark med den flotte stasjonsbygningen.
 
Øst eller Vest?
De som ønsker Øst synes dette forslaget er det beste. Flere debattanter har gitt utrykk for at Vest-alternativet blir arbeidskrevende og støyende, og vil pågå i 4-5 år med store problemer for Hamar sentrum og strandsonen.

Publisert: 28.aug.2017 22:34
Oppdatert: 28.aug.2017 22:45

Ingen nevner at Øst vil ta vel så lang tid og bli like støyende og krevende for Hamar sentrum og vil raserer næringsdelen og brannstasjonen ved Vikingskipet, i tillegg til tap av 1.000 parkeringsplasser for Vikingskipet. Vi vil få en jernbane med stasjon som ligger 3,5 meter over eksisterende gateplan. Ingen har gitt utrykk for at dette vil skape støy langt inn i Hamar når togene passerer.

Det må bygges nye veibruer over jernbanen ved Stangevegen og Vangsvegen. I tillegg må man få til en god infrastruktur for busstasjon, drosje og privatbiler, med parkeringsplass for korttids- og langtidsparkering. Jeg kan ikke skjønne annet enn at det også vil gå med en del private boliger i dette området til nye veier og parkeringsplass mm. Øst vil også ta dyrket mark ved Børstad.

Øst-tilhengerne snakker så varmt om tilgang til Mjøsa og utsikten fra Strandgata, men jeg kan ikke se at vi ikke får all den tilgang vi ønsker til Mjøsa med kulvert i Vest.

I HA 5. august 2017 skriver Geir Bjørnar Smebye, at Espern er Hamars indrefilet når det gjelder boligutbygging. Ja, den som tror at utbyggingen stopper med Espern, vil oppleve at de tar feil i fremtiden. Da kommer også Tjuvholmen og om jernbanen forsvinner med Øst-alternativet, fortsetter boligbygging på Rom sin eiendom (sporene) videre nordover mot Strandgateparken.

De som er redd for at kulverten skal ta utsikten fra Strandgata, bør i stedet være redd for utsikten til kommende bolig- og kontorbygg på dette sporområdet. Jeg tror at de som ønsker seg grønne plener vil bli skuffet. For hvor skal man ellers bygger flere boliger i Hamar med mjøsutsikt?

Vest vil være den beste og peneste løsningen for Hamars innbyggere, når byggeperioden er over. Det vil også sikre utsikten fra Strandgata i fremtiden. Vi får god adkomst til hele strandlinjen med Koigen, som ikke vil bli ødelagt som mange tror, men være der under hele anleggsperioden.

Tog som kommer sørfra gjennom Hamar vil lage minimalt med støy en kort stund, før det dukker ned i kulverten og under Mjøsa. Det blir ikke mange som blir berørt av den støyen i motsetning til Øst-alternativet.

I HA av 16. august i år, har G. Holm, M. Børresen, B. Øygarden og O. Skipnes en fin illustrasjon over Hamarbukta og Strandgata, som viser hvor fint det kan bli. Kulverten vil bli en attraksjon for Hamar og ikke et monsterbygg som stasjon Øst vil bli for området. Hvor mange steder i Norge går toget under vannet?

Hamar vil fortsatt være jernbanebyen i Hedmark, med den flotte stasjonsbygningen.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat