buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
17. okt
 
Øst er feil konklusjon

Publisert: 21.nov.2016 15:21
Oppdatert: 21.nov.2016 15:28

Mange synes ikke å forstå at alternativ øst er å gamble med Hamars utvikling. All erfaring tilsier at det vil utvikles og bygges bymessige funksjoner rundt en ny og moderne jernbanestasjon. Hvis dette skjer ved Vikingskipet er politikernes ønske om et levende sentrum enda fjernere.

De som ikke tror at jernbanestasjonen blir en viktig motor for bolig- og næringsutvikling, bør ta toget til Lillestrøm. Der bygges det kontorer, leiligheter og byfunksjoner for milliarder rett ved stasjonen. Det samme skjer ved Oslo S, Skøyen og Lysaker. Hvis stasjonen legges til Vikingskipet vil veldig mye av investeringene i Hamar kanaliseres østover. Sentrum vil ytterligere utarmes.

Ønsket om kontakt mellom sentrum og Mjøsa er hovedargumentet for en stasjon ved Vikingskipet. Når sentrum for alvor er tømt for butikker og andre funksjoner 10-20 år etter en etablering ved Vikingskipet, så kan man i alle fall se utover Mjøsa fra hele Strandgata. En gate hvor det kun er leiligheter og kanskje en og annen restaurant, som klamrer seg til trafikken til det avsidesliggende kulturhuset. Det er et paradoks at de som ønsker en sterk sentrumsutvikling tør å ta sjansen på å fjerne den livsnerven som stasjonen er.

De fleste som uttaler seg om de positive sidene ved plassering ved Vikingskipet mener det er mer sentralt i forhold til pendling. Som om pendlingen i et 200-års perspektiv bare skal skje i retning Oslo. Hvis Hamar skal være en vekstmotor i Innlandet, hjulpet av strategisk plassering nær Gardermoen og med betydelig oppgradert infrastruktur, vil det kunne utvikles et betydelig antall kompetansearbeidsplasser i byen. Dersom stasjonen ligger sentralt i forhold til disse arbeidsplassene vil det være et stort potensial i innpendling til Hamar både nordfra og sørfra. Jeg regner med at ikke minst pendlerne som i dag reiser til togstasjoner rundt Oslo ser den betydelige verdien det er å kunne gå til arbeidsplassen sin når de går av toget, og slippe å sette seg på enda et befordringsmiddel. Husk også at reiser til Hamar for å delta på møter og arrangementer i større grad vil skje med jernbanen, om den ligger riktig.

I Oslo er det nå veldig god utnyttelse og etterspørsel etter kontorer i sentrum. En god miks av boliger, restauranter og butikker øker attraktiviteten til kontorene. Sentrum har alle funksjoner og det gir en selvforsterkende effekt. Motsatt er det for eksempel på Helsfyr, som ligger greit til med bil nordfra, men kronglete hvis man skal ta toget. Med stasjon ved Vikingskipet viI Hamar neppe stå igjen med sentrumsfunksjoner med tyngde nok til å friste nye næringsetableringer og kontorarbeidsplasser i sentrum. Det er heller ikke gitt at slike funksjoner blir sterke nok lenger øst, nær Vikingskipet.

Det er ikke problemfritt med alternativ Vest. Spesielt må det finnes gode løsninger for trafikkavviklingen. Med alternativ Vest får vi også flere år med graving. Det må vi imidlertid tåle om dette er den viktigste beslutningen på 130 år, en investering som skal vare i 200 år.

Hamar har Norges fineste, lengste og mest tilgjengelige strandlinje fra Stangebrua til Jessnes. Tør vi gamble bort et levende sentrum for evig og alltid for skarve 300 meter kulvertbarriere?

Hamars politikere: Vedta Vest og jobb for å få mest mulig ut av dette alternativet!

Hamarpatriot

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat