buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
 
«Øst» vil gi fremtidsrettet knutepunkt
Det gjenstående hovedargument mot østlig trasé i Hamar er at stasjonen ikke vil være sentral nok. Men hva er «sentralt»?

Publisert: 17.jan.2018 14:06
Oppdatert: 17.jan.2018 14:10

Nytt dobbeltspor gjennom Hamar skal om noen år betjene en videreutviklet by. Det er derfor viktig å se på byens potensial for framtidig lokalisering av sentrale boliger og arbeidsplasser. Asplan-Viaks utredning fra oktober 2017, utført for Hamar kommune, er en slik studie.

Utredningen viser, ikke uventet, at sentral fortetting med sikte på økt innbyggertall og nye næringslokaler særlig vil skje i østre bydeler, med spesiell vekt på høy utnyttelse langs Vangsvegen, mellom Espern og Tjuvholmen og på Disenstranda. (Se illustrasjonen, der GULE felt representerer de sentrale fortettingsområdene i henhold til Asplan-Viak.)

Det framgår at en ny stasjon mellom Vikingskipet og Espern i framtida vil ligge vel så sentralt som nåværende stasjon i forhold til sentrale boliger og arbeidsplasser. Med attraktive og tydelige gang- og sykkelveger, blant annet langs Ringgata, kan bilfri transport bli valgt av flere, også fra noe fjernere områder. Det blir svært god tilgjengelighet fra de nye fortettingsområdene til ny stasjon i øst når det opprettes en «myk» trasé gjennom Briskebyen, for eksempel i Andreas Sæhlies gate, som vist på illustrasjonen. At Disenstranda, og dermed ny stasjon ved Vikingskipet, for mange virker «avsides» i dag, har sammenheng med at Rørosbanen langs Briskebyen i alle år har blokkert for adkomst mot Åkersvika. I en ny kommuneplan, basert på trasé Øst, vil Briskebyen kunne integreres med Disenstranda i Hamars byvev på samme måte som Østbyen kan integreres med nye bydeler nær strandsonen når nåværende sporområde langs Stangevegen er fjernet.

Mange vil likevel i overskuelig framtid fortsatt være avhengige av fungerende tilbringertjenester. Bruk av privatbil vil være aktuelt for mange, men en kraftig satsing på kollektive tilbringertjenester vil gradvis redusere bilbruken. Både for private og kollektive transportformer er det viktig at denne trafikken styres til hovedveger som ikke belaster sentrum. Dette oppnås mye bedre med ny stasjon i øst enn ved bibehold av nåværende stasjon. Det nye trafikk-knutepunktet i øst vil også være best plassert i forhold til Hamars regionale nærområder Ottestad og Ridabu, som har et betydelig fortettingspotensial og økende befolkningstall. Ny E6, riksveg 25 og fylkesveg 222 vil fungere som effektive tilbringerkanaler for mer perifert bosatte togbrukere og for betjening av næringsområdene fra Hjellum til Nydal.

Et lett tilgjengelig og velfungerende trafikk-knutepunkt er den beste garanti for at de reisende vil benytte det mest miljøvennlige distansealternativet – toget.

Tilrettelegging for redusert biltrafikk til og innenfor sentrum vil være et viktig bidrag til at Hamar kan oppfylle ambisjonene i sitt klimabudsjett.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat