23. okt
 
På en reise i underverdenen
Det er gledelig at det kommer meninger om Jernbaneverkets presentasjon av stasjoner under bakkenivå.

0
Publisert: 10.feb.2015 08:21
Oppdatert: 10.feb.2015 08:24

De liker det ganske enkelt ikke, og vil at vi andre heller ikke skal synes om det. Etter fattig evne prøver Monsen og Haugen å male bilder fram hos tilhørerne om hvor risikofylt og farlig det kan være et slikt sted en mørk aften.

Jeg følte meg nesten hensatt til en gruvegang på Svalbard. Tilhørerne på Gregers ble forsøkt forespeilet at man der nede sånn plutselig kunne treffe på lange skygger, blad og sjokoladepapir som blåses over perrongen av trekken, for så plutselig å stå overfor, ja, hva da? Sannsynligvis ikke annet enn et medmenneske som nærmer seg for å spørre om du vet hvor mange minutter toget er forsinket. Igjen.

Det er ille og pinlig å være tilhører når man fra scenekanten blir regnet for å være ignorant, en som intet kjenner til verden utenfor. Hvor lenge har Jernbaneverkets folk øvd seg foran speilet innen de troppet opp på Gregers forleden og serverte dette?

Nå er det slik at alle i salen har vært ute i verden mer enn en gang og ganske sikkert snart skal avsted igjen, rundt igjennom Europas utallige stasjoner på forskjellige plan. De tråkker plattformene flate, virvles av sted sammen med tusenvis av andre medmennesker opp og ned trapper, heiser og rulletrapper i en uendelig strøm døgnet rundt - året rundt. De vandrer gjennom varme, lyse og gjennomskuelige stasjonsavsnitt nede under bakken.

Vi har metroer og vanlige togstasjoner over og under bakken i alle Europas storbyer. Svært mange kjenner den førerløse metroen gjennom og under København, London, Berlin, Paris, Madrid. Leseren kan selv legge til de som han eller hun kjenner i øvrige verdensdeler.

I Malmö har man senket deler av stasjonen til en underjordisk stasjon, ført skinnene under havet og forbundet Skandinavia med kontinentet. Det kan anbefales å ta ett nettsøk på «Underground railway stations in Europe». Vil man se nærmere på Malmö Central Station, skriver man det i søkefeltet.

Byen Varberg, sju mil sør for Göteborg, får ny underjordisk stasjon om ti år. De vil også ha frigjort strandsona med alle dens herligheter. Og det får de. Det er besluttet. Dra dit og se hva de vinner! Er du først på de kanter, så er det verdt å se Helsingborgs hovedgate som stråler i all sin prakt etter at jernbanen ble lagt under bakken.

Jeg ble opplyst forleden om at en seksdel av alle nordmenn, ikke liker underjordiske stasjoner. Jeg vil til det hevde at en god del av dem kun har forestillingen og fordommen som grunnlag, og ikke reell erfaring. Og i fortsettelsen; skal da dette mindretallet overstyre de fem sjettedeler som ikke har noe imot det?

En underjordisk stasjon, slik som en arkitekt, i samarbeid med Folkeaksjonen, har tegnet og plassert for enden av Fuglesethtomta og overfor både Rådhuset og CC Stadion, vil oppfylle alle krav til en moderne, fremtidsrettet bane og jernbanestasjon. Aller mest sentralt plassert i forhold de administrative arbeidsplasser innenfor stat, fylke, kommune og rettsvesen.

Det er på tide at Hamarborgerne, medregnet samtlige politiske partier, står opp for deres egen by, slik Oddvar Hemsøe, Roar Jevne, Anne Beth Moslet, Ole R. Østby og gledelig mange andre nå gjør. Vi er i tolvte time, kjære medbesteforeldre.

Folkeaksjonen for en jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke