23. okt
JERNBANE: Vi får en bedre toghverdag for de reisende, mener Gro Elisabeth Bråten.FOTO: VIDAR RUUD, NTB Scanpix
 
På rett spor
Nå er det på høy tid å gi passasjerene et bedre togtilbud.

0
Publisert: 19.mai.2015 04:00
Oppdatert: 19.mai.2015 06:56

Med jernbanereformen «På rett spor» som ble lansert av regjeringen og samarbeidspartiene 11. mai skal kundene få oppleve økt forutsigbarhet, bedre materiell og flere avganger. I HA 13. mai leser vi av lederartikkelen at «Regjeringen vil gjennomføre sine planer om privatisering av jernbanen». Dette er feil, og det er derfor nødvendig å komme med noen fakta i saken.

Staten skal fortsatt eie all jernbaneinfrastruktur. Eierskapet foreslås lagt til et statlig infrastrukturforetak som skal drifte, vedlikeholde og bygge jernbaneinfrastruktur, som skinner, stasjoner og signalanlegg. Foretaket skal forvalte all jernbaneeiendom i Norge og skal få bevilgninger for fire år av gangen, noe som skal gi mer forutsigbarhet. Det skal også få anledning til å bruke Offentlig Privat Samarbeid og ha mulighet til alternative finansieringsformer for å få til raskere bygging.

Et overordnet jernbanedirektorat skal legge langsiktige planer for infrastruktur, bestille togtilbud og legge ut kjøring av strekninger på anbud. Direktoratet skal koordinere hele trafikktilbudet på norsk jernbane og samordning med annen kollektivtransport. NSB-eide Mantena, som driver verkstedstjenester på rullende materiell, skal bli et selvstendig selskap direkte underlagt Samferdselsdepartementet.

Det rullende materiellet – som lokomotiver, vogner og motorvogner – skal enten eies av Mantena eller infrastrukturforetaket. I dag eies det av operatører som NSB. NSB skal videreføres som statlig transportselskap inne persontransport, buss og gods. I reformen fastslås det at staten fortsatt skal kjøpe (subsidiere) togbilletter. I tillegg skal Flytoget kunne konkurrere på flere strekninger enn bare til og fra Gardermoen, på samme måte som andre togselskap.

Med ny jernbanereform skilles det altså tydelig mellom forvaltningsoppgavene som legges til et jernbanedirektorat og eierskapet til jernbaneinfrastrukturen som legges til et statlig infrastrukturforetak. Transport av passasjerer vil bli løst av transportselskaper som konkurrerer om langsiktige avtaler med staten, slik det er gode erfaringer med på Gjøvikbanen i dag. Bygge-, drifts- og vedlikeholdsoppgaver på infrastrukturen vil også gradvis vil bli åpnet for mer konkurranse.

Organiseringen av jernbanen har stått stille i veldig mange år. Nå vil vi bidra til at de reisende får en bedre toghverdag og mer jernbane for pengene. Når toget nå blir et mer attraktivt valg for flere, vil dette også gi bedre luftkvalitet, lavere klimagassutslipp og mindre kø på veiene. Vi er på rett spor.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke