buy Instagram followers
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
paykwik
justin tv
paykasa paykwik
20. okt
Turist: Utslippene fra reiselivet i Hedmark nærmer seg null.Foto: Gorm Kallestad, NTB scanpix
 
Reiselivet i Innlandet vokser – utslippene går ned
Reiseliv: En ny rapport viser at reiselivet slipper ut mindre enn en firedel av klimautslippene fra olje- og gassvirksomheten.

Publisert: 16.sep.2019 06:35
Oppdatert: 16.sep.2019 06:41

Til tross for stor vekst i reiselivet på Innlandet de siste årene er utslipp fra overnatting og servering på full fart ned. Tiltak som reduksjon av matsvinn begynner å gi resultater.

Det hersker en rekke påstander om hvor mye norsk reiseliv forurenser, men reiselivet i seg selv er ikke knyttet til store utslipp. Utfordringen er transportsektoren, men her skjer det en stor omstilling til el-transport. Skal vi få til en god, faglig diskusjon må vi få fakta på plass over hvor mye utslipp som faktisk kan tilskrives næringen. Derfor har NHO Reiseliv fått utarbeidet en rapport over klimagassutslipp fra norsk reiseliv.

Reiseliv gir mindre utslipp enn jordbruk, industri og olje og gass. Rapporten, utarbeidet av byrået Stakeholder, konkluderer med at samlede CO2-utslipp fra norsk reiseliv er 3,6 millioner tonn CO2 i 2018. Det er mer enn fire ganger mindre en norsk olje- og gassutvinning (14,6), over tre ganger mindre enn industri og bergverk (12,1), og også betydelig mindre enn privatbiler (4,7) og norsk jordbruk (4,4). Det er transportleddet i reiselivet som i all hovedsak står for utslippene når man ser på reiselivet:

· Flyreiser står for 53 prosent

· Cruise for 16 prosent

· Passasjerskip for 13 prosent

· Bil/camping for 12 prosent

· Overnatting og servering for tre prosent

CO2-utslipp fra overnatting og servering utgjør kun tre prosent av samlede utslipp fra reiseliv. Utslippene forventes å falle betydelig etter hvert som alle bytter ut oljefyrene med utslippsfrie oppvarmingsløsninger, og bør gå mot null allerede neste år.

Reiselivet i Hedmark vokser, samtidig som utslippene nærmer seg null. I Hedmark har verdiskapingen i reiselivet vokst med 126 prosent fra 2004 til nesten 1,7 milliarder kroner i 2017. Antall ansatte har økt fra 3.457 ansatte i 2012 til 4.054 i 2017. Reiselivet i regionen har altså klart å øke verdiskapingen og antall sysselsatte, samtidig som utslippene er redusert til nær null. Restauranter, hoteller og opplevelsesbedrifter har gjort en god innsats for å bli mer miljøvennlig. I Trysil er bortimot halvparten av serveringsstedene miljøsertifisert. Med miljøsertifisering tenker bedriftene helhetlig, og jobber dermed med mange ulike miljøfaktorer som for eksempel reduksjon av matsvinn, restavfall, sorteringsgrad, strømforbruk og redusere bruken av plast.

Summen av alle disse tiltakene gir resultater for miljøet og naturen. Transport er en utfordring, men for både bil, båt, buss og ferge er det nå fullt mulig med eltransport. Andelen el-biler vokser, og med utrulling av utslippsfrie busser og ferger vil CO2-utslippet reduseres kraftig. Fylkeskommunen og andre offentlige innkjøpere må være like konsekvent i valget av buss og ferger, som myndighetene har fått til med elbilsatstingen i privatmarkedet.

Elektrifisering av fly vil komme, men det vil ta lengere tid. Utslippene fra fly er i tillegg en del av EUs kvotehandelssystem, og hele 77 prosent av passasjertrafikken med fly er en del av EUs kvotehandel. I praksis betyr kvotehandelen at én ekstra flyreise i Norge eller andre EØS-land ikke gir ekstra CO2-utslipp, fordi det samlede tillatte utslipp fra luftfarten og resten av kvotepliktig sektor er bestemt frem til 2030 allerede. I debatten om «flyskam» er det viktig å minne om at privatbiler slipper ut 4,7 millioner tonn CO2, nær fire ganger så mye som innenriks luftfart. La oss starte der det faktisk er mulig å gjøre en forskjell, og med de tiltakene som har størst effekt på klimautslipp. Så vil fly komme etter når teknologien er tilgjengelig.

Det skjer en positiv utvikling i norsk reiseliv. Bor du på et hotell i Trysil er opplevelsen snart utslippsfri. Men, vi er ikke i mål. Det må settes inn tiltak der det er teknologisk mulig, slik at vi kan reise grønnere.

LES OGSÅ: Her finner du flere nye debattinnlegg

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat