buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
14. okt
Gågata: Jernbanen gjennom gågata - en politisk satire.
 
Så legg jernbanen i gågata, da vel!
Ved enkelte tilfeller, kan man snu om et retorisk spørsmål eller en debatt for å kvalitetssikre den.

0
Publisert: 10.mar.2015 04:00
Oppdatert: 10.mar.2015 07:23

MENINGER

Dette har jeg benyttet meg av he her, og jeg gjør lesere oppmerksom på at dette er politisk satire. Dog, dette forslaget er omtrent like seriøst som å gå inn for H1. H1-ere og Ap-representanter biter på det meste, så derfor ønsker jeg å gjøre alle sammen oppmerksom på at alt skrevet etter dette avsnittet er politisk satire. Hensikten ligger likevel til grunn, og for meg er dette et like seriøst forslag som H1.

«Vi må huske at det er snakk om en nasjonal kollektivsatsing, ikke byplanlegging servert fra staten», skrev redaktøren i HA om Hamar Venstres og Hedmarks Venstres vedtak angående jernbanetraséen. Videre skriver Jan Larsen og Carsten Bleness at «en kamp mot Jernbaneverket er en kamp mot staten. Dette er en kamp man vil tape, og det er skuffende av et ansvarlig parti som Høyre at de ikke ønsker å utrede H1». Brilliant som jeg er, har jeg derfor et nytt forslag. Kan vi ikke bare legge jernbanen gjennom gågata og gjennom kulturhuset. Dette gjør at man får en rettest mulig trasé, som uten tvil vil være det beste for alle menneskene som kommer nordfra og reiser ned mot Oslo.

«Dette vil ødelegge byen vår, sier du?» Vel, da motstanderne av H1 kritiserte dagens trasé, fikk man høre at løsningen passer Hamar ypperlig. Ikke bare kan man løse utfordringene med «kreative løsninger», men Hamar er jo også en togby. Ja, ikke bare det. Vi er jo faktisk togbyen. Hva er vel mer naturlig da, enn å legge jernbanen gjennom gågata. Dette vil skape liv og røre i sentrum, som også er et av de flittigst brukte argumentene. Boligprisene vil også presses ned i sentrum, noe som ble brukt som et argument på Facebook her forleden. Å legge traséen utenom strandsonen gjør jo at det kun er rike, borgerlige folk av politisk blå farge har råd til å bo i luftboligene i strandsonen. Dette er jo noe alle vet.

Ikke bare gjør dette det lettere å komme seg til Oslo, men det gjør det vesentlig mye lettere å komme seg inn til Hamar. Samma det vel, om jernbanen ligger i byen. «Det viktigste er jo at Hamar-folk kommer seg lett til stasjonen, en sentrumsnær stasjon er jo gull». Gi litt blanke f i den nasjonale kollektivtsatsningen akkurat i dette argumentet. Det burde jo forkjempere for H1 være godt kjent med. Samma det vel, om det er mer tungvint for beboere i Ottestad, Ridabu og Løten enn det det er å ta seg til Vikingskipet. «Jeg har dobbeltmoral sier du?» Vel, det burde H1-forkjempere være godt kjent med. Så hvorfor ikke jeg også?

Jeg håper alle deler dette synet. Og for å sitere den største forkjemperen for H1: «Dette er ikke et byutviklingsprosjekt, og beslutningene må tas raskt. Man har ikke tid til å utrede sånt tull som H2». Derfor foreslår jeg at man dropper å utrede resten av forslagene. Bruk de i fyringsovnene i kommunens eie. For denne løsningen er den soleklart beste. Er du med meg?

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat