23. okt
København: Gehl arkitekter peker på København som eksempel på et by der områdene ved vann er utviklet til glede for menneskenes livsutfoldelse.Foto: Paul Kleiven , NTB scanpix
 
Samfunnsbyggerne
Våre politikere skal styre og lede oss til det best mulige fellesskap ut fra de ressurser og muligheter de rår over. Etter kommuneloven har de ansvar for planer og byutvikling.

Publisert: 06.okt.2016 12:42
Oppdatert: 06.okt.2016 12:52

De skal gi rom for den gode livsutfoldelse for så vel barn, ungdom, voksne og gamle. Til det trengs det en god porsjon visjoner og muligheter – og mot. Det er kommunen som skal «fremme helhet ved at sektorer, oppgaver og interesser i et område ses i sammenheng» (Plan- og bygningslov kp.3) En slik oppgave har verken Jernbaneverket, aksjonsgruppene eller Riksantikvaren.

Den regionale planmyndighet skal så på sin side bistå kommunene i deres planarbeid, står det. De skal stimulere den fysiske, miljømessige, helsemessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling i en region (kapittel 3 – 4).

Av referatene fra fylkeskommunens behandling av sin høringsuttalelse (HA 9. september 2016) høres det ikke om annet enn valg av trase og jordvern. Men byplan og jernbanespor handler om så mye mer. Fylkeskommunen bistår ikke akkurat med visjon og breddesyn. Det gjør ikke Jernbaneverket heller. Kulvert i vest, tunnel gjennom byen eller jordvern i øst er bare en del av den store saken: Den gode byen.

Menneskene trenger luft og lys og vann og arealer. Gode byer gir innbyggerne grøntanlegg, naturopplevelser, rekreasjon og utfoldelsesmuligheter i deres nærmiljø. Det handler om helse, sosiale verdier, miljøkvaliteter og kultur. Gehl arkitekter kaller dette, med frodig dansk språk, for «Herlighetsverdier». Hamar har flust av dem. Om byen utvikler dem. Gehls mulighetsstudier for Hamar viser at vi har kvalitetene. Byen har potensialet. Men da må jernbanesporene ikke forbli hindringer og sperrer.

Vi tiltrekkes av vann. Vi søker overgangen mellom land og vann. Det er noe dypt gjenkjennelig i det. Menneskets kropp er selv denne blanding av vann og jord. Byer verden rundt har handlet i tråd med dette. Områder rundt innsjøer, langs med elver og fjorder blir ryddet og utviklet for borgernes livsutfoldelse. Gehl arkitekter peker selv mot København. «Byens strande og havnebade (er) de rum med størst diversitet. Det er her, der findes den største variation i brugergrupper, hvad der angår alder, køn, social baggrund og etnicitet»

Med omleggingen av jernbanesporene har samfunnsbyggerne fått muligheten. Framtidsbyen kan nå bygges uten jernbanesperre. Hovedmålet må være den menneskevennlige byen. Vekten må legges på borgernes opplevelse av de store gode rekreasjonsområder, av jord og vann og luft og lys. Nå handler det om den gode «fysiske, miljømessige, helsemessige, økonomiske, sosiale og kulturelle utvikling».

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke