buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
istanbul evden eve nakliyat
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
19. okt
 
Sju ledere tok ut 24.245.000 kroner

Publisert: 25.feb.2019 14:56
Oppdatert: 25.feb.2019 15:09

Sju ledere i NSB tok ut 24.245.000 i lønn og ytelser. Statsbedriften NSB som er splitta opp, danna nye selskaper med konsernmodell og konsernledelse i hvert nytt selskap, tar helt av i lønnskarusellen. Blåblågrønn+gul regjering trumfer gjennom Jernbanereformen og privatiserer og legger ut på anbud stadig nye strekninger. Med andre ord selger det generasjoner gjennom årtider har bygd opp.

Hva tilsier at ledere fortjener slike svimlende lønninger? Og hvilke styrer med et moralsk ansvar kommer til slike lønnsvedtak? NSB eier jo ikke togene de kjører en gang, men Norske Tog. Og skinnene er det BaneNOR som eier.

Stadig flere velger å reise miljøvennlig med tog og buss. NSB-konsernet leverer et godt økonomisk resultat. Og bidrar med økte driftsinntekter. Økte passasjertall. Dette påstår konsernsjef Geir Isaksen, som alene tar ut lønn og ytelser til en samlet sum 5.374.000 kroner. En bra provisjon av 585 millioner.

Men det er ikke mange måneder siden det var hyppige innstillinger, og grunnen var at konsernledelsen hadde kvittet seg med for mange ansatte. Det er store problemer med infrastrukturen som gjør at signalanlegg feiler og togene står.

Hvis man på død og liv skulle gjøre noe med NSB, så kunne de beholdt «morselskapet» med konsernledelse og opprettet underavdelinger med fagsjefer for Norske Tog, BaneNOR, Cargo-Net, Nettbuss. Et eget selskap for reiseliv er jo helt unødvendig.

Den modellen som ligger i Jernbanereformen er uoversiktlig, med ansvarsfraskrivelse, fordyrende. Rett og slett voldsomt topptung.

Så er det BaneNOR/Jernbanedirektoratet/Samferdselsdepartementet som ikke evner å fortsette og starte allerede vedtatte prosjekter for InterCity.

Jon Georg Dale, Erna Solberg og høyresidens folk roper til stadighet ut: Tusen milliarder har vi til å sette inn i samferdsel, og ser tilbake på rødgrønn og deres sildepung med noen slanter i. Ja. Det har vi hørt en stund. Så det er jo bare å sette i gang de prosjektene dere har trenert siden 2013.

Forgjengerne bygde i hvert fall jernbane, selv om Høyre og Frp stemte imot. Jeg håper på en annen politisk sammensetning fra 2021. Men da har de sittende ødelagt så mye at det er vel ingen lett sak å snu.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat