23. okt
HVITE BUSSER: Innsenderen stiller ved om det er riktig at politikere skal detaljstyre planene for skolene når de nå bevilger penger til tur med Hvite Busser til konsentrasjonsleirer som Auschwitz.
 
Skal politikerne styre detaljer i skoleplanene?
HVITE BUSSER: Det er med en viss undring jeg leser i HA 21/6 at et stort flertall i Hamar kommunestyre har gitt rådmannen instruks om å skaffe 2,5 mill. kroner slik at alle ungdomsskoleelever i Hamar skal få en reise med Hvite Busser – fortrinnsvis til Auschwitz regner jeg med.

Publisert: 10.jul.2018 09:51
Oppdatert: 10.jul.2018 09:57

Min undring handler først og fremst om dette: Tenker flertallet i kommunestyret at det er et skrikende behov i skolen for å gjennomføre en slik tur? Tenker de at det er greit at kommunestyret skal detaljstyre hvordan skolen når måla i læringsplanen?

Bjørn Arntzen i Aktive Fredsreiser understreker i HA 29/6 at de har fokus på holdninger. Det tviler jeg ikke på. Jeg er heller ikke et sekund i tvil om at det å være der grusomhetene skjedde, er mer virkningsfullt enn å lese om det i ei bok. Mitt poeng er at skolens oppgaver er mangfoldige – det er svært mange læreplanmål som skal nås. Dessuten er det mange veier til målet. Holdninger jobbes det med hver dag gjennom hele skoleløpet på svært mange måter.

Hva er det som får kommunestyret til å tenke at en tur med Hvite Busser er så viktig at det må en egen bevilgning til dette? Jeg sier gjerne ja takk til mer penger til skolen, men jeg ønsker at kommunestyret kunne gi oss den tilliten at vi som pedagoger og fagpersoner, er de beste til å vurdere hvilke metoder vi ønsker å bruke for å nå måla i læreplanen. En tur med Hvite busser til Krakow og Berlin koster ifølge nettsida til organisasjonen Hvite Busser, nesten 6.000 kroner pr. elev. Med denne summen kunne jeg foretatt mange ekskursjoner med mine elever i løpet av ungdomsskoletida. Jeg ville hatt muligheten til å gi elevene mange nære og sterke opplevelser og dekka mange av fagmåla i lærerplanen. I tillegg ville flere korte turer (man må ikke bruke sju dager og kjøre buss helt til Krakow) gitt meg muligheten til å jobbe med samhold, samarbeid, kreativitet, demokrati, miljø – kort sagt alle de viktige punktene i den nye overordna delen av læreplanen – over tre år.

Med andre ord: Jeg er rimelig sikker på at man kan nå måla i læreplanen på svært mange måter. Kjære kommunestyre, gi meg gjerne 6.000 kroner pr. elev, men la meg og mine kolleger få bestemme hvordan de skal brukes. Vi er ganske gode på pedagogikk og metode.

Av og til (eller kanskje ganske ofte!) kan en lyriker si nøyaktig, presist og kort det en leserbrevsskribent bruker flere spalter på, så jeg tillater meg avslutningsvis å dele dette hjertesukket fra Frode Grytten:

Alle veit kva som er best for den norske skulen.

Politikarane veit kva som er best for den norske skulen.

Byråkratane veit kva som er best for den norske skulen.

Ekspertane veit kva som er best for den norske skulen.

Redaktørane veit det. Direktørane veit det.

Foreldra veit kva som er best for den norske skulen.

Kronikkforfattarane veit kva som er best for den norske skulen.

Ein vakker dag skal vi spørje den norske læraren også.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke