buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
 
Spillteori og jernbanesaken

Publisert: 22.nov.2016 23:49
Oppdatert: 22.nov.2016 23:57

Endre Krogsrud mener Hamar må spille godt for å få gode løsninger. Det er knapt noen uenig i. 18.11 i HA bringer han et nytt begrep inn i jernbanedebatten. Han ønsker at vi bedre skal forstå hvordan vi må tenke strategisk for å kunne fatte bedre beslutninger og unngå å bli lurt og manipulert. Han spissformulerer essensen i JBVs strategiske spill slik: «Det betyr at JBV, innenfor rammen av hva de tror de vil komme unna med, sier det de tror de må si for å få det som de vil.»

Hamar må altså forsvare seg mot Staten som vil manipulere folket og overkjøre oss med løsninger vi ikke ønsker. Det er ikke mulig å lese Krogsruds innlegg om spillteori annerledes. Spillteori er komplekse greier, sier Krogsrud. Det har han rett i, men jeg finner ikke belegg for at opphavsmannen, John Von Neumann, var i nærheten av å tenke konspirativt som Krogsrud. Heller ikke hos de åtte spillteoretikere som har vunnet Nobels minnepris i økonomi.

Spillteori er nyttig når vi snakker om forhandlinger, da teorien forsøker å forstå og ramme inn individuelle valg og gruppeatferd i strategiske situasjoner. Ofte søker slike studier å finne ulike former for likevekt eller optimale resultater i de strategiske spillsituasjonene hvor noen har fått det bedre uten at andre har fått det verre.

Slik Krogsrud tegner bildet, handler det ikke om likevekt eller optimale resultater for partene i jernbanesaken, men om å kjøre fram våpnene og gjøre klart for krigen. Han sender oppfordring til rådmannen: «Gi god støtte til flertallet av innbyggerne i Hamar og våre kommunepolitikere». Flertallet går jeg ut ifra er definert med henblikk på meningsmålinger og størrelsen på jernbaneaksjonen. Og muligens antall leserinnlegg i HA.

Intercitysatsingen er en nasjonal satsing for en nødvendig utvidelse av Oslos bo – og arbeidsmarked til å omfatte sentrale deler av Østlandsområdet. Derfor ble det definert et indre triangel til Tønsberg, Hamar og Fredrikstad og et ytre triangel med Skien, Halden og Lillehammer. I handlingsplanen for gjeldende NTP (2014-2023) er nasjonale målsettinger klart definert, som eksempel reduserte klimautslipp, reduserte antall drepte på veier, verdiøkning for næringslivet.

Samfunnsmålene skal nås med en moderne jernbane med kortere reisetid, økt frekvens og bedre regularitet fra trafikknutepunkt som er fastsatt. Hamar er et slik trafikknutepunkt. Antall reisende i 2026 er målsatt til 2,5 mill. for Vestfoldbanen, 2,1 mill. for Østfoldbanen og 1,8 mill. nord for Tangen på Dovrebanen. Den økonomiske rammen for IC- prosjektet på Vestfoldbanen er 12,2 mrd., Østfoldbanen 35 mrd. og Dovrebanen 15,1 mrd.

Staten ved Jernbaneverket, Fylkesmannen og Statens vegvesen har sagt hva de anbefaler og hva de fraråder. Dette har skjedd gjennom en bred planprosess som er forankret politisk, administrativt og i befolkningen gjennom høringsrunder.

Etter politisk påtrykk ble åpen løsning i vest lagt vekk. Deretter ble kulvert lansert fra Jernbaneverket som alternativ til bru over Hamarbukta. Krogsruds åpenbare ønske nå er å innbille oss at ved å mobilisere rådmann og kommunestyre, kan vi trumfe Staten ved å banke gjennom øst 21. desember.

Spillteori er som sagt en matematisk teori til å stimulere atferd og valgsituasjoner for aktører som står overfor gitte handlingsalternativer (Wikipedia). Gitt rasjonell atferd ses det også på ulike forventninger om belønning eller straff påvirker aktørenes atferd.

Det kan jo bli en spennende studie i etterkant.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat