buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
16. okt
Bildetekst: Her er to kurver med svingradius 600 m tegnet inn i Espern-svingen. Den ene går til spor 1 og den andre spor 3. Begge starter i forlengelsen av det gamle sporet ved Lok-stallene.
 
Sporene forbi Espern kan rettes ut
Da Sverre Setvik i siste fylkestingsmøte ble spurt om det gikk an å legge sporvekslere i svinger, svarte han nei, sporet måtte være rett.

Publisert: 28.sep.2016 04:00
Oppdatert: 28.sep.2016 09:03

På forhånd hadde vi fått rede på fra en av prosjekteringslederne i Intercity-prosjektet at dersom svingen hadde en svingradius på over 600 meter kunne man legge inn 1:12 sporvekslere. Denne unøyaktigheten fra Setvik har stor betydning for stasjonen i Hamar og traseen forbi.

Ser vi på JBVs «Tegningshefte-Hamar», går det tydelig fram at årsaken til at kulverten blir liggende så høyt i Hamarbukta etter JBVs planforslag, er at perrongene er forskjøvet ca. 150 m nordover i forhold til i dag. Dette alene fører til at kulverten blir tre meter høyere enn nødvendig. Årsaken til denne forskyvningen nordover finner vi ved å studere kartene over gammelt spor og sammenlikner det med det nye: I den nye planen har de skjøvet alle sporvekslere 300 meter lenger nordover og ut av svingen ved Espern. Dette samsvarer med det Setvik sa.

I JBVs planer ligger det nye sporet på vestsida av det gamle sporet over Åkersvika. Da må svingen bli så krapp at radien blir bare 430 meter. Vi foreslo for prosjekteringslederen å legge sporet på østsida av det gamle sporet for å få en bedre kurveradius, noen han synes var en interessant tanke. Vi syntes også tanken var interessant, og vi har derfor tatt for oss et kart over Espern-svingen og tegnet inn kurver med radius 600 meter. Å legge sporene på østsiden synes faktisk å være unødvendig, og det er jo et gode for Ramsarområdet. Det synes som nåværende trase er tilfredsstillende for å oppnå tilstrekkelig rett kurve.(se kartet).

Hvis en da legger første sporveksler på det stedet den ligger i dag, i svingen ved Lok-stallene, kan hele stasjonsområdet og kulverten i prinsippet trekkes opptil 300 meter lenger øst enn planlagt hittil. Vi håper dette er noe kommunen kan bringe videre i forhandlingene med Jernbaneverket.

Da åpner det seg nemlig store muligheter for å senke kulverten i Hamarbukta med opptil seks meter. Det blir samband mellom Mjøsa og den indre Hamarbukta, og med parkmessig arrondering og uten blokker utenfor sentrum, får vi en fin forlengelse av strandsonen og en kontakt mellom byen og Mjøsa som vi tror alle vil sette pris på.

 
Kommentarfeltet er stengt mellom
22:00 og 08:00
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat