buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
17. okt
 
Stasjonsbyen for langt flere

Publisert: 28.feb.2017 23:19
Oppdatert: 28.feb.2017 23:53

Hamar er stasjonsbyen for langt flere enn sine innbyggere. For en tid tilbake uttalte byplanlegger Erling Dokk Holm til HA at Hamar ville bli en taperby hvis stasjonen ble flyttet til Vikingskipet. Arkitekt Peter Butenschön har skiftet mening etter å ha jobbet med Hamars situasjon i flere år og taler nå varmt for å redde strandsonen og flytte stasjonen. De lærde strides.

Hvorfor vil kommunestyrets flertall og de over 8000 som har skrevet under på våre lister, flytte jernbanen gjennom Hamar?

Hovedgrunnen er strandsonen. Hamars byplan ble tegnet i 1848 med hovedvekt på beliggenheten ned mot Mjøsa. Nå er det en historisk anledning til å frigjøre strandsonen foran sentrum for jernbane og utvikle den for allmennheten.

I tillegg vil Hamar oppnå blant annet dette:

• En ny moderne tidsmessig stasjon, kun få hundre meter fra den gamle

• God forbindelse til hovedveier utenfor byen (E6, riksvei 25 mot Elverum og fylkesvei 222 mot Stange)

• God forbindelse innover i byen

• Bedre mulighet for et bilfritt sentrum

• Bedre parkeringsforhold

• Nærhet til Vikingskipet som nasjonalarena med tog nesten til tribunen

• Normal drift på Dovrebanen det aller meste av anleggstiden

• Et sentrum uten anleggsarbeid i fronten mot Mjøsa i svært mange år

Det Dokk Holm og Spaans synes å glemme, er at Hamar har en stasjon for langt flere enn byens innbyggere. Det betyr at man må ta høyde for god kommunikasjon mot hovedveier, tilbringerløsninger og ikke minst parkering.

Vi sier ikke at det var feil å legge jernbanen der den ble lagt da det skjedde. Det var en løsning basert på den tidens tenkning og behov. I dag er tenkningen helt annerledes, friområder og tilgang til vann er noe de aller fleste mennesker verdsetter meget høyt. Da bygger man ikke ned det fineste området man har med et dobbeltspor.

Leder i Folkeaksjonen for jernbanefri strandsone i Hamar

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
evden eve nakliyat