buy Instagram followers
paykwik bozum
Evden eve nakliyat Hesaplı Krediler Hızlı Krediler
hacklink
buy instagram followers
justin tv
paykasa paykwik
Kayseri escort bayan
sirinevler escort beylikduzu escort atakoy escort sisli escort atakoy escort sisli escort sirinevler escort beylikduzu escort beylikduzu escort
ankara escort ankara escort bayan
15. okt
Stasjon: Øst eller vest? Her er vest med dagens stasjon i forgrunnen og øst ved Vikingskipet i bakgrunnen.
 
Stasjonsplassering angår langt mer enn Hamar
Det er påfallende at debattinnleggene i HA i denne viktige saken i det alt vesentligste fortsatt kun føres av de lokale «Vest- og Østfrontene».

Publisert: 18.des.2018 14:14
Oppdatert: 18.des.2018 14:26

Og det ser fortsatt ut til at verken planleggerne eller politikerne evner eller har vilje til å ta inn over seg at plasseringen også har vesentlig betydning av regional og nasjonal karakter. Dette viktige knutepunktet mellom Dovre- og Rørosbanen må fullutvikles. Videre går vi om et år over til Innlandet fylke og dermed behov av kollektivtilbud som vil være nødvendig for god samhandling innad i det nye fylket.

To avgjørende premisser må følgelig inngå i prosjektbestillingen hos prosjekteier:

- Alle spor skal betjenes gjennom den nye stasjonen

- Den nye stasjonen skal betjene spor i alle retninger for begge baner

Ingen av de hittil fremlagte løsningene fra Prosjekteier eller andre har ivaretatt disse to grunnleggende forutsetningene. I tidligere innlegg har jeg imidlertid vist hvordan «Øst» vil kunne bearbeides for å ivareta disse funksjonene. Og videre hvordan den nye banen vil underordne seg dagens miljøer og infrastruktur. Fra Stangelandet på bru og videre gradvis senket i en trauløsning og over til betongkulvert når den krysser Stangevegen. Banen krysser under Vangsvegen mellom Politihuset og «Disen kolonial». To tunnelløp etableres fra stasjonsområdet til Jessnes. Foruten å oppnå en robust løsning med hensyn på drift og vedlikehold, vil det ene løpet fungere som rømningsveg (unngår tverrslag). Videre benyttes det ene løpet til oppstalling av tog som da betjenes lokalt fra stasjonen.

Traseen kan bygges uavhengig av nåværende bane med kun tilkoblingspunkt i sør og nord, dvs. innkobling til tilstøtende bane i 2 -3 måneder før åpning. Det alt vesentlige av all aktivitet inklusive massetransport i byggeperioden vil være rettet østover og skåne byen. «Vest-alternativet» vil berøre nåværende bane langs flere strekninger og påføre prosjektet flere hundre millioner kroner ekstra i ineffektiv drift og midlertidige løsninger, samt store konsekvenser for trafikantene som i slike tilfeller sjelden blir hensyntatt eller prissatt. Det er følgelig grunn til å stille spørsmål om prosjekteier her har knyttet til seg tilstrekkelig anleggs- og gjennomføringskompetanse for grundig analyse disse sentrale problemstillingene.

HA har nå og da sitert sittende ordfører på at «det er lov å tenke stort.» Og det har politikerne mulighet til nå. Knutepunktutvikling har blitt et moteord, men få steder har en slik mulighet som nå åpner seg. Med senket Øst-linje inviteres næringsutviklere og andre til utnyttelse av arealet over hele sporområdet fra Stangevegen til Vangsvegen. Betongkulverten med overlys på enkelte plasser dimensjoneres og tilpasses videre utnyttelse over. Det vil si at sporplanene og søyler/skiver for overliggende bygningsmasse koordineres. Foruten kollektivknutepunkt og parkeringshus vil området inneha et stort utviklingspotensial. Til og med nytt Innlandet sykehus vil kunne plasseres her - med rulletrapp og heis opp fra perrongen og rullefelt direkte inn til mottakelsen – i stedet for plassering utenfor allfarveg og dermed i strid med alle rikspolitiske retningslinjer (vil skape enorm trafikk).

Hittil har det meste av kollektivtrafikken vært rettet mot Oslo. Med Innlandet fylke bør de interne kollektivtilbudene styrkes vesentlig. Strekningen Rena – Lillehammer bør minst få faste ruter med økt frekvens morgen og ettermiddag. Gjøvik bør også prioriteres og kobles til dette nettet.

 
Siste nytt fra nyheter
Sjefredaktør:Carsten Bleness »
Nyhetsredaktør:John Arne Holmlund »
Digitalredaktør:Anne Ekornholmen »
Sportsredaktør:Rune Steen Hansen »
Kulturredaktør:Geir Vestad »

Kundeservice/abonnement:abo@h-a.no
HA arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk. HA har ikke ansvar for innhold på eksterne nettsider som det lenkes til.
 
HA bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her, og vår personvernerklæring her. Les mer om vilkår og samtykke
Şehirlerarası evden eve nakliyat